هتل هوشمند یکی از راه های توسعه صنعت گردشگری در جهان است. صاحبان هتل ها مدام در تلاش اند تا راه های جدیدی برای کاهش هزینه ها و بهبود تجربه مشتریان خود بیابند. یکی از این راه ها، استفاده از فناوری هایی نظیر فناوری هتل های هوشمند است. در این مقاله، سعی بر این داریم تا مفهومی ایده آل از هتل‌های هوشمند را ارائه داده و با متذکر شدن مزایای هتل هوشمند، ضرورت هوشمندسازی هتل های داخل کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

هوشمند سازی هتل ها در ایران

در سال های اخیر سرعت نفوذ تکنولوژی های جدید، در تحصیل، کار و زندگی مان افزایش یافته و تقریبا هر روز حداقل با یکی از ابزارها یا خدمات حوزه تکنولوژی سر و کار داریم.  سیستم هتل هوشمند نیز یکی از همین تکنولوژی های در حال توسعه دنیای هوشمند است که شما بعنوان یک مشتری به کمک آن و از طریق اتصال به اینترنت، قادر خواهید بود تا تمام اطلاعات مورد نیازتان درباره محیطی که به آن سفر کرده اید را کسب کنید؛ اطلاعاتی درباره ی مکان های تفریحی و گردشگری، فرهنگ سراها، رستوران ها، موزه ها و مکان های تاریخی، سالن های نمایش و کنسرت ها، وضعیت آب و هوا طی روزهای اقامت در هتل، وضعیت ترافیکی جاده ها، سیستم حمل و نقل قابل استفاده برای مسیرها و… .

هم چنین هتل های هوشمند به صاحبان هتل ها این امکان را می دهند که با استفاده از نرم افزار هتلداری هوشمند، نحوه رزرو اتاق، پذیرش، پرداخت ها، تسویه حساب ها و سایر امور مالی و اداری را به راحتی انجام دهند.

هتل هوشمند چیست و هزینه اقامت در آن چگونه است؟

هتل های هوشمند متشکل از یک سیستم تعاملی و یکپارچه هستند که علاوه بر تسهیل مدیریت، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد برای صاحبان هتل ها ، با امکانات متنوع خود بهترین خدمات را به مسافران و میهمانان ارائه می دهند و موجب کاهش قیمت خدمات و  ارائه سرویس های بهتر و بیشتر به میهمانان و مسافران خواهند بود.

طبیعتاً هزینه اقامت در هتل هوشمند نسبت به هتل عادی بیشتر خواهد بود. اما این هزینه به دلیل مزایای دستگاه هوشمند در هتل از جمله: امنیت، دسترسی آسان تر و صد البته سریع تر به اطلاعات و نیاز های مشتری، صرفه جویی در هزینه های انرژی و نیروی انسانی، استفاده بهینه تر از زمان و بودجه و بهبود سطح کیفیت خدمات مورد ارائه، هزینه چشم‌گیری محسوب نمی شود.

مزیت هتل هوشمند

مزایای هوشمند سازی هتل ها:

  • باعث کاهش مصرف انرژی می شوند:

در یک هتل هوشمند همانند خانه هوشمند نور لامپ ها می تواند به طور خودکار  بر اساس میزان نور موجود در اتاق افزایش یا کاهش یابد. سیستم سرمایش و گرمایش اتاق می تواند به گونه ای تنظیم شود که به طور اتوماتیک پس از رسیدن اتاق به دمای معین، رادیاتورها یا سیستم سرمایش و گرمایش به طور خودکار قطع شوند.

حتی اتاق هوشمند می تواند به گونه ای مجهز به سنسورهای حرارتی و حرکتی باشد که زمانی که در اتاق حضور ندارید، به طور خودکار تمامی تجهیزات متصل به شبکه هوشمند متوجه عدم حضور شما شده و بصورت خودکار قطع یا خاموش شوند.این مثال ها نمونه ای بود از کارهایی که طی یک برنامه ریزی مشخص منجر به کاهش مصرف انرژی و در نهایت کاهش قبوض انرژی می شوند.

  • باعث بهبود سطح شخصی سازی می شوند:

بهبود سطح شخصی سازی خدمات هتل در گرو ایجاد تجربه ای فراموش نشدنی برای میهمانان است. در هتل های هوشمند دستگاه هایی وجود دارند که  میهمانان هتل با استفاده از آن ها و به کمک اینترنت اشیا می توانند به حساب های شخصی شان در سرویس هایی مانند Netflix و Spotify دسترسی پیدا کنند. برای مثال Alexa for Hospitality سرویسی است که مهمانان با کمک آن می توانند به حساب خود در آمازون متصل شده و به راحتی به کتاب های صوتی و پرونده های موسیقی خود دسترسی داشته باشند.

 

  • دسترسی به اطلاعات را آسان تر می کنند :

امکان دستیابی به اطلاعات برای مشتریان، یکی از مهم ترین مزیت های رزرو هتل هوشمند به حساب می آید. با کمک دستگاه های هوشمند مانند آمازون الکسا، مهمانان می توانند هر سوالی را پرسیده و پاسخی هوشمندانه دریافت کنند. چون این دستگاه های هوشمند به اینترنت متصل هستند میهمانان میتوانند  از این دستگاه ها برای اطلاع از وضعیت ترافیک جاده ها، اطلاع از وضعیت آب و هوایی، اطلاع از وضعیت پرواز ها، سفارش تاکسی، سفارش غذا یا رزرو رستوران، کسب اطلاعات درباره مناطق تفریحی و گردشگری و… استفاده کنند.

 

بیشتر بدانید: چگونه بهترین دستیار صوتی هوشمند را انتخاب کنیم؟

 

با توجه به مزیت هایی که گفته شد هوشمندسازی هتل ها در سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و صاحبان هتل ها مدام در تلاش اند تا با تغییر و تحول در ارائه خدمات، سهم بیشتری از امتیازات استفاده از تکنولوژی را نصیب خود اما چرا در ایران استفاده از تکنولوژی در خدمات یا همان هوشمند سازی هتل ها جدی گرفته نمی شود؟ بیایید با چند مثال ساده به بررسی این موضوع بپردازیم:

هتل های هوشمند در ایران و جهان:

هتل مجلل درویشی واقع در مشهد، اولین آتریوم شرق کشور و اولین هتل هوشمند ایران است. این هتل دارای اتاق های یک نفره، اتاق های دوبلکس، اتاق های پنت هاوس با سونای خشک، 5 رستوران با معماری ای متفاوت و الهام گرفته از سبک های عربی و آسیای شرقی است.

هتل هوشمند شهمیرزاد استان سمنان نیز به دلیل داشتن سیستم هوشمند BMS  از جمله هتل های هوشمند ایران به حساب می آید. این هتل که در تاریخ 11 آذر 1397 افتتاح شد، دارای ۲۴ واحد اتاق و سوییت، دو طبقه سالن پذیرایی و سالن چند منظوره، یک طبقه سالن غذاخوری و رستوران، فروشگاه صنایع دستی، کافی‌شاپ، و پارکینگ است.

از سرشناس ترین هتل های هوشمند دنیا می توان به هتل یوتل در نیویورک، هتل آلما در بارسلونا، هتل دبل یو در سنگاپور، NH کالکشن در برلین، الافت کاپرتینو در کالیفرنیا، هتل کپسولی پنهانگ در چین، هتل 1000 در سیاتل و هتل اکلستون اسکوئر در لندن اشاره کرد.

با جست و جوی نام هتل های فوق در اینترنت، از خدمات و امکانات شگفت انگیزشان شوکه خواهید شد. برای مثال هتل Eccleston Square در لندن از جمله هتل هایی است که با توجه به امکانات رفاهی متمایزی که در آن ارائه می‌شود، در رده هتل های هوشمند محبوب جهان قرارگرفته است. ماساژ به‌وسیله سیستم‌های تعبیه شده در تخت، تبدیل دیوارهای شیشه‌ای شفاف حمام به شیشه‌ مات فقط با یک سوئیچ ساده ، ثبت و بررسی درخواست ها با استفاده از تبلت های داخل اتاق ها، پخش برنامه تلویزیونی از آینه ضد گرد و غبار سرویس بهداشتی نمونه هایی از این امکانات رفاهی است.

هتل هزار در سیاتل نیز به دلیل مجهز بودن به زمین گلف مجازی، از جمله هتل های هوشمند دنیا محسوب می شود. علاوه بر این، اتاق های این هتل به سنسور هایی مجهز هستند که وقتی در اتاق حضور ندارید، وسایل و تجهیزات داخل اتاق از کار می افتند.

با توجه به نمونه های فوق در می یابیم در حالیکه روز به روز بازار رقابت برای جذب گردشگر، بازگشت سرمایه، صرفه جویی در هزینه و انرژی در کل جهان، داغ تر می شود، در ایران هنوز هتل ها با هوشمندسازی فاصله زیادی دارند؛ چه هتل هایی که از قبل ساخته شده اند چه آن هایی که در حال ساخت هستند.

چون هتلداری هوشمند صرفا داشتن اینترنت در فضای هتل و یا رزرو اتاق و پرداخت صورتحساب ها به صورت آنلاین نیست. امکانات هتل هوشمند چیزی فراتر از این و در واقع استفاده از فناوری‌های بی نظیری مانند تکنولوژی های مبتنی بر موبایل و وب، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، استفاده از ربات‌ها و ابزارهای هوشمند، دستیار های صوتی، اینترنت اشیا و اپلیکیشن‌های اختصاصی است.

از طرفی تحریم ها، ناتوانی مدیران در ایجاد زیرساخت های لازم، عدم فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از فناوری های هوشمند توسط مردم، گردشگران و صاحبان هتل ها، و ترس سرمایه گزاران از احتمال عدم برگشت سرمایه از دیگر دلایل مهمی هستند که باعث می شود هتل های هوشمند در ایران به معنای واقعی پا نگیرد.

امتیاز ما
خوشحال میشیم با 5 ستاره خوشحالمون کنید
[جمع: 0 میانگین: 0]