خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
اموزش سیم کشی برق در خانه هوشمند- مفاهیم پایه و مقدماتی

کابل شبکه چیست و چه کاربردی درخانه هوشمند دارد؟

کابل شبکه در خانه هوشمند بیشتر برای تجهیزاتی کاربرد دارد که وظیفه انتقال دیتا را به عهده دارند و درکابل کشی و اتصال تجهیزات هوشمند در یک سیستم هوشمند سازی از آن استفاده می گردد. بسته به نیازهای ساکنان و کاربری ساختمان هوشمند، شما می توانید راه های بسیاری را برای کابل کشی در خانه هوشمند بیابید. برای مثال جهت انتقال سیگنال های تصویری، بهترین روش استفاده از کابل های کواکسیال و شبکه می باشد. در ادامه قصد داریم شما را با روش های مختلف کابل کشی در سیستم های هوشمند سازی ساختمان آشنا نماییم.

توجه: رعایت موارد زیر هنگام نصب کلیدها الزامی است!

  1. هنگام نصب کلید از تراز بودن قوطی ها و فاصله مناسب قوطی ها از هم اطمینان حاصل شود.
  2. فیوز اصلی برق را هنگام نصب کلید قطع کنید.
  3. هنگام اتصال مصرف‌کننده‌ها، به محدودیت جریان عبوری از کلید توجه نمایید.
  4. هنگام نصب کلید، از پاشیده شدن مستقیم آب روی مکانیزم آن جلوگیری کنید.
  5. جهت نصب صحیح و گردش هوا، از انباشت سیم‌ها در پشت کلید اجتناب فرمایید (لازم به ذکر است می توان برای ایجاد فضای بیشتر پشت قوطی کلید را باز نمود تا سیم ها فضای بیشتری داشته باشند).

مشخصات فنی:

  • ولتاژ کاری: 220 ولت
  • حداکثر جریان عبوری به ازای هر کانال: 5 آمپر
  • توان خروجی: 1100 وات output
  • توان تیپیکال: 3 وات

نحوه نصب:

  1. کلیدهای لمسی آلفا می‌توانند در قوطی‌های استاندارد نصب گردند. هنگام نصب از وجود فضای کافی در داخل قوطی اطمینان حاصل کنید.
  2. شیشه رویی کلید را از مکانیزم کلید جدا کنید. (دقت فرمایید که شیشه ضربه نبیند!)
  3. خروجی سیم‌ های آماده شده را مطابق دیاگرام و توضیحات زیر به ترمینال‌ های مربوطه وصل کنید.
  4. کلید را روی قوطی نصب نمایید.
  5. پنل رویی کلید را نیز نصب کنید.
diagram kilid کابل شبکه چیست و چه کاربردی درخانه هوشمند دارد؟

توضیحات مربوط به سیم‌کشی و اتصال به ترمینال‌های کلید:

P: فاز تغذیه کلید

N: نول تغذیه کلید

P1: فاز ورودی رله‌ های کلید

L1: فاز مصرف‌کننده شماره 1

L2: فاز مصرف‌کننده شماره 2

L3: فاز مصرف‌کننده شماره 3

L4: فاز مصرف‌کننده شماره 4

A و B: مربوط به پروتکل مدباس

نکته: جهت حفاظت از کلید در برابر بارهایی با خاصیت سلفی و جریان‌ های لحظه‌ای، از اسنابر (Snubber) استفاده نمایید. لازم به ذکر است که اسنابر در برابر نوسانات شبکه توزیع برق، برای کلید لمسی نقش حفاظتی نخواهد داشت.

آشنایی 0 تا 100 با پروتکل WiFi ئ تاثیر آن در هوشمندسازی

نحوه نصب اسنابر طبق دیاگرام:

اسنابر بین تمام پل‌ ها به صورت جداگانه (L4, L3, L2, L1) و نول (N) قرار می‌گیرد.

کابل کواکسیال چیست؟

یکی از مهمترین محیط های انتقال در مخابرات کابل کواکسیال و یا هم محور می باشد. این نوع کابل ها از سال 1936 برای انتقال اخبار و اطلاعات در دنیا به کار گرفته شده اند.

در این نوع کابل ها، دو سیم تشکیل دهنده یک زوج، از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از یک سیم در مغز و یک لایه مسی بافته شده در اطراف آن تشکیل می گردد.

در نوع دیگر کابل های کواکسیال، به جای لایه مسی بافته شده، از تیوپ مسی استوانه ای استفاده می گردد. ماده ای پلاستیکی که این دو هادی را از یکدیگر جدا می کند.

این ماده پلاستیکی ممکن است، بصورت دیسک های پلاستیکی یا شیشه ای در فواصل مختلف استفاده گردد و مانع از تماس دو هادی با یکدیگر شود و یا ممکن است دو هادی در تمام طول کابل بوسیله مواد پلاستیکی از یکدیگر جدا گردند.

کابل های کواکسیال در سال ۱۸۸۴ توسط شخصی به نام ارنست ورنر اختراع شد. نوعی از کابل شبکه که با اتصال به تلویزیون و گیرنده دیجیتال خود می توانید، از آنها برای انتقال سیگنال‌های فرکانس رادیویی(RF) مانند تلویزیون و رادیو مورد استفاده قرار دهید.

همانطور که در تصویر پایین ملاحظه می نمایید، کابل های کواکسیال دارای دو مشخصه اصلی هستند، مغزی وکابل شیلد.

در مرکز کابل یک سیم مسی قرار دارد که با عایقی پلاستیکی احاطه شده است. این عایق پلاستیکی نیز با یک سری سیم در هم تنیده شده پوشیده شده است.

در قسمت بیرونی نیز یک لایه عایق دیگر وجود دارد که به سیم مرکزی کابل کواکسیال، مغزی و به سیم های در هم تنیده در کابل کواکسیال، شیلد می گویند.

کابل شبکه در خانه هوشمند

دو نوع اصلی از کابل های کواکسیال، در سیستم سیم کشی خانه هوشمند و یا در فیلد هوشمندسازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند:

RG-59 این نوع از کابل کواکسیال در اکثر نصب های ویدیویی و حتی در دوربین های مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد.

خانه هوشمند برای کودکان چه امکاناتی ارائه می‌دهد؟

RG-6این نوع کابل کواکسیال دارای بالاترین کیفیت در کابل های کواکسیال است و نیز دارای بالاترین سطح محافظت جهت جلوگیری از تداخل در سیگنال هاست.

کابل  RG-6 باریکتر و سنگین تر از کابل RG-59 می باشد، ولی در این کابل ها سیگنال‌ها بسیار بهتر انتقال می‌یابند.

تفاوت اصلی کابل های RG-59 و RG-6 در کیفیت سیگنال های انتقالی آنها می باشد. کابل RG-6 سیگنال های ویدیویی را با کیفیت بسیار بالاتری و تا فواصل طولانی تری انتقال می دهد.

 

شیوه اتصال کابل های کواکسیال

برای اتصال کابل های کواکسیال کانکتورهای بسیاری وجود دارد، به عنوان مثال کانکتور در 2 مدل نری و مادگی وجود دارد. نوع مادگی آن همان مدل کانکتوری است که پشت تلویزیون و گیرنده دیجیتال شما دیده می‌شود و نوع نری آن شامل پیچ و تجهیزات قابل اتصال به مادگی می باشد.

کابل شبکه در خانه هوشمند

درباره سوکت یا کانکتور rj45

این سوکت در واقع دارای 8 پین یا تیغه می باشد، که 8 عدد سیم کابل شبکه را زیر این تیغه ها نگه می دارد. در حال حاضر کابل شبکه cat 5e  و cat6 پرفروش ترین کابل های شبکه موجود در بازار هستند و سوکت زدن این دو کابل شبکه با هم تفاوتی ندارد.

اما اینکه چه نوع کابلی بگیرید، بستگی به نوع شبکه مورد استفاده و عوامل دیگری دارد. به عبارت دیگر کابل شبکه 8 سیمه می تواند سرعتی معادل یک گیگ در ثانیه را فراهم آورد.

ویژگی های کابل شبکه کراس  

از کابل شبکه “کراس اٌور” به انگلیسی crossover  در مواقعی استفاده می شود که قصد انتقال اطلاعات بین دو وسیله هم نوع را داشته باشیم.

برای مثال اگر بخواهیم دو کامپیوتر را از طریق کابل شبکه به هم وصل کنید، در هنگام سوکت زدن باید نکات مربوط به فرستنده و گیرنده را رعایت نمایید.

کاربرد کابل شبکه

در  شبکه های محلی از کابل به عنوان محیط انتقال و به منظور ارسال اطلاعات استفاده می گردد. متداول ترین نوع کابل های چهار زوجی که در انتقال اطلاعات استفاده می گردد، کابل های بهم تابیده می باشند. کابلهای UTP بصورت چهار زوج 100 اهمی می باشند که هر دو زوج، به هم تابیده شده اند.

همه چیز درباره تاسیسات هوشمند و 4 اجزای اصلی آن

کابل های UTP دارای استانداردهای متعددی می باشند که در گروههای (Categories) متفاوت Cat 5, Cat 5e, Cat 6 , Cat7  تقسیم شده اند. سرعت و پهنای باند فرکانسی این نوع کابل ها عبارتند از:

Cat5=100 Mhz         Cat5e=200 Mhz        Cat6 = 250,350 Mhz           Cat7=600,1000 Mhz

کابل های cat 7 از پر کاربرد ترین نوع کابل های شبکه می باشد.

کابل های بهم تابیده دارای انواع بدون شیلد UTP، فویل آلومینیومی FTP و شیلد دار STP و گاهی فویل و شیلد دار SFTP در رنگهای مختلف و با دو نوع ژاکت PVC و LSZH عرضه می شوند که نوع آخری فاقد هالوژن می باشد و در هنگام آتش سوزی، دود سمی از آن متصاعد نمی شود.

در زبان انگلیسی به کابل شبکه Ethernet Cable یا LAN Cable گفته می شود و به کابل زوج به هم تابیده هم Twisted Pairگفته می شود.

کابل شبکه مثل کابل تلفن است با این تفاوت که کابل تلفن 2 یا 4 سیم داشته اما کابل شبکه 8 رشته سیم دارد. شکل ظاهری سوکت کابل شبکه هم مانند سوکت کابل تلفن می باشد. با این تفاوت که پهنای بیشتری دارد، چون باید 8 سیم را داخل خود جای دهد.

البته لزومی به 8 سیم نیست چون تا پهنای باند 100 مگابیت در ثانیه را می توان با 4 سیم ( دو تا زوج سیم ) ارسال و دریافت نمود.

نام سوکت کابل شبکه RJ45می باشد. RJ مخفف Registered Jack  می باشد. دوسر کابل شبکه باید سوکت RJ45 باشد. کابل LAN توسط همین سوکت RJ45 به کارت شبکه دستگاه های مختلف وصل می شود. روی هر کارت شبکه یک پورت LAN وجود دارد که در واقع ورودی همین کابل شبکه می باشد.

چه نوع کابل هایی در خانه هوشمند و برای چه اهدافی استفاده میشوند؟ ما به سوال شما پاسخ می دهیم

اجزای داخل کابل شبکه یا کابل LAN

کابل شبکه دارای 8 سیم با رنگ های مختلف می باشد. 4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی. 4 رنگ اصلی عبارتند از : سبز، آبی، نارنجی و قهوه ای و 4 رنگ فرعی هم ترکیبی از رنگ های اصلی با رنگ سفید هستند. یعنی سفید سبز، سفید آبی، سفید نارنجی و سفید قهوه ای. یه رنگ اصلی و یک رنگ فرعی با همدیگر تشکیل یه زوج می دهند.

مثلا رنگ سبز و رنگ سفید سبز می شود یه زوج که به همدیگر پیچیده شده اند. برای مثال رنگ اصلی (سبز) برای ارسال سیگنال مثبت و رنگ فرعی (سفید سبز) برای ارسال سیگنال منفی در نظر گرفته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *