خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
نقش منبع تغذیه در خانه هوشمند چیست؟ پاسخ به یک سوال مهم!

منبع تغذیه چه نقش مهمی در خانه هوشمند ایفا میکند؟

منبع تغذیه یا power supply (به انگلیسی) دیوایسی است، که تمام تجهیزات الکتریکی از جمله کامپیوتر برای راه اندازی به آن نیاز دارند. این دیوایس در سیستم کنترلی خانه هوشمند، نقش تامین کننده انرژی الکترونیکی، را ایفا می نماید. یکی از مهم ترین کارکردهای منابع تغذیه تبدیل ولتاژ متناوب برق شهر به ولتاژ مستقیم dc می باشد. به عبارت دیگر  ولتاژ ورودی 120 ولت تا 220 ولت را به ولتاژ dc مورد نیاز تجهیزات تبدیل می کنند.
در حالت کلی دو دسته منبع تغذیه وجود دارد که شامل منبع خطی و سوییچینگ می گردد.

فهرست مطالب

شیوه ی عملکرد منبع تغذیه خطی

مکانیزم عملکرد منبع تغذیه خطی به این صورت است که برق شهر را از ورودی دریافت کرده و سپس آن را توسط یک ترانسفورماتور،به ولتاژ سطح پایین تر مثلا 12 ولت تبدیل می نماید.در سطوح توان پایین، منبع خطی مناسب است، اما اشکال کار با آنها در توان های بالا آشکار می گردد.

با کم شدن فرکانس اندازه تجهیزاتی مانند ترانسفورماتور یا خازن افزایش می یابد، روش مناسب در این حالت استفاده از منبع تغذیه سوییچینگ فرکانس بالاست.

شیوه ی عملکرد منبع تغذیه سوییچینگ

عملکرد منبع تغذیه سوییچینگ مبتنی بر زیاد شدن فرکانس ورودی تا چند کیلو هرتز است. از این روی در منبع سوییچینگ فرکانس ولتاژ ورودی به مقدار بسیار زیادی افزایش می یابد، تا از اندازه ترانسفورماتور و خازن الکترولیت بکاهد.

یکی از تفاوت های عمده در منبع خطی و سوییچینگ، در شیوه ی عملکرد بهینه ی آنها می باشد. نوع خطی همیشه حداکثر توان را در قسمت خروجی تحویل می دهد، بنابراین کارکرد با حداکثر توان برای تمام تجهیزات موجب ایجاد گرمای زیادی می گردد.

شیوه ی عملکرد منبع تغذیه ی سوییچینگ به صورت یک حلقه ی فید بک دار بوده و همواره سوییچینگ ترانزیستور وابسته به میزان مصرف خروجی می باشد، که با توجه به میزان مصرف توان، چرخه کاری کلیدزنی ترانزیستور افزایش یا کاهش می یابد.

همه چیز درباره اکسس کنترل تشخیص چهره | قابلیت ها و پاسخ به 4 پرسش درباره این تکنولوژی

یک منبع تغذیه سوئیچینگ که از نظر ویژگی دقیقا هم رده با مدل خطی باشد، از لحاظ اندازه بسیار کوچکتر بوده و بازده خوبی را تامین می نماید، اما به نسبت پیچیدگی آن بیشتر است.

عملکرد اولیه تمام منبع تغذیه های موجود، تبدیل انرژی الکتریکی می باشد. یک منبع تنظیم شده، جهت کنترل ولتاژ خروجی یا جریان تا یک مقدار خاص، مقدار کنترل شده با وجود تغییرات در هر دو جریان بار یا ولتاژ تنظیم شده توسط منبع تغذیه ، تقریباً ثابت نگه داشته می‌شود.

منابع تغذیه، ممکن است با یک دستگاه مجزا، مستقل یا یک دستگاه جدایی ناپذیر که به بار خود متصل است، عمل نماید. منابع تغذیه با ولتاژ پایین DC نمونه مورد دوم هستند، که بسیاری از کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های الکترونیکی مصرف کننده ی آن هستند.

ویژگی های منبع تغذیه

• مقدار ولتاژ و جریانی که برای بار خود می تواند تأمین نماید.
• بررسی پایداری و چگونگی ولتاژ خروجی یا جریان آن زیر خط‌ های مختلف و شرایط بار.
• مدت زمانیکه می‌توان انرژی را بدون سوخت‌گیری یا شارژ تأمین نماید.
تامین ولتاژ DC از برق AC .
کاهش ولتاژ AC جهت رسیدن به دامنه مطلوب سیگنال AC و یا تبدیل به DC بطور مثال منابع تغذیه سوئیچینگ یا SMPS ها برق AC را یکسو نموده و با استفاده از متد سوئیچ جریان بار(ON/OFF) به ولتاژ دلخواه دست می یابد.

نقش منبع تغذیه در خانه هوشمند

منابع تغذیه DC دارای خروجی متغیر یا ثابت می باشند. بدین معنی که در خروجی ثابت سیگنال DC با دامنه و جریان ثابت (مثلا V 5/3A) بدست می آید.

اما در خروجی متغیر میزان جریان یا ولتاژ در بازه ای متغیر بوده و توسط پیچی مقدار مطلوب آن حاصل می گردد. مانند منبع تغذیه متغیر 0-30V/0-3A بسته به تعداد کانال های خروجی به منبع تغذیه های DC آزمایشگاهی، تک کانال و دوبل تراکینگ ( دو کانال متغیر) می گویند.

سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند چیست + 6 اجزای اصلی

انواع منابع تغذیه

منابع تغذیه برای دستگاه‌های الکترونیکی را می‌توان بطور گسترده، به خط فرکانس بزرگ (یا معمولی) و منابع تغذیه سوئیچینگ تقسیم نمود.

خط فرکانس بزرگ معمولاً یک طرح نسبتاً ساده است، اما برای تجهیزات جریان بالا، به دلیل نیاز به ترانسفورماتور خط فرکانس بزرگ و مدار تنظیم الکترونیکی حرارت مخزن، به‌طور فزاینده‌ای بزرگ و سنگین می‌شود.

منابع تغذیه فرکانس خط متعارف، گاهی اوقات، «خطی» نامیده می‌شوند.

تبدیل از ولتاژ AC به DCهنگامی که یکسوکننده‌ها به منابع خازنی تغذیه می‌رسانند، ذاتاً غیر خطی است. تنظیم‌کننده‌های ولتاژ خطی به وسیله یک تقسیم کننده ولتاژ فعال که انرژی را مصرف می‌کند، ولتاژ خروجی تنظیم شده را تولید می ‌نماید، در نتیجه دارای بازده پایین تری هستند.

یک منبع تغییر حالت که امتیاز مشابه با منبع فرکانس خطی دارد، معمولاً کوچکتر، کارآمد تر، ولی پیچیده‌تر خواهد بود.

مزایا منبع تغذیه DC

• قابلیت تنظیم ولتاژ و جریان خروجی
• تنظیم مقدار ولتاژ جریان از طریق کیبورد یا پیچ تنظیم
• دارای نمایشگر مجزا
• قابلیت برنامه ریزی، امکان افزایش یا کاهش ولتاژ (طبق هر تابع دلخواه) در فواصل زمانی مختلف بصورت اتوماتیک. البته این مزیت شامل منبع هایی می شود که، قابل برنامه ریزی باشند.
• قابلیت استفاده از هر کانال بطورکاملا مجزا، سری نمودن منابع (جهت افزایش دامنه ولتاژ)، موازی کردن ( افزایش محدوده جریان) و منفی- مثبت ( تولید سیگنال منفی بطور مثال V~030).

موارد و محل کاربرد منبع تغذیه

برای انتخاب یک تغذیه مناسب باید به ویژگی‎ها‎یی از قبیل ولتاژ خروجی، حداکثر جریان خروجی، شکل موج خروجی و در عین حال پایداری مشخصات خروجی دقت نمود.

یکی از انواع منبع تغذیه های موجود، نوع قابل برنامه ریزی می باشد، که اصلی ترین کاربرد این نوع منبع dc، در طراحی سیستم های الکترونیکی و کنترلی می باشد. این نوع منبع ها توانایی محدود سازی ولتاژ، جریان و توان بین دو سطح را درکمترین و بیشترین حد دارند.
قیمت منبع تغذیه قابل برنامه ریزی به علت ویژگی های خاص آن از جمله ریپل و نویز کمتر، تفاوت قابل ملاحظه ای با انواع منبع های معمولی دارد.

سیستم امنیتی چه نقشی در ایمنی خانه هوشمند دارد؟

تصویر منبع تغذیه مورد استفاده در خانه هوشمند
در آزمایشگاه های آموزشی و تحقیقاتی تمامی رشته های مهندسی، تغذیه مدارات الکترونیکی ،کامپیوتر ها (پاور سیستم)،جوشکاری، استفاده بجای آداپتور های AC ،صنعت نور و لیزر، سیستم های فتوولتائیک و باتری سازی (شبیه سازی باتری) می باشد.

عوامل مؤثر در طراحی یک تغذیه مناسب

جهت انتخاب یک آرایش مناسب نیاز به شناخت آرایش های مختلف، قابلیتها و محدودیت های آنها وجود دارد. پنج عامل متمایز کننده در انتاب یک منبع تغذیه مناسب به قرار زیر می باشد:1- حداکثر جریان اولیه که تعیین کنندة حد تحمل قدرت نیمه هادی است.
2- مقدار ولتاژی که باید روی ترانس اولیه بیفتد (یا ولتاژ ورودی).

 

6 در مورد “منبع تغذیه چه نقش مهمی در خانه هوشمند ایفا میکند؟”

    1. سلام.
      UPS تامین کننده برق و موتوربرق تولید کننده جریان برق است. بنابراین باید این نکات رو در نظر داشته باشید:
      UPS ها تا مدت زمانی محدود(بسته به میزان باتری) می توانند برق رو تامین کنند اما موتور برق ها چون تولید کننده برق هستند، محدودیت زمان ندارند ولی تغییر فرکانس(نوسان) دارند. در نتیجه UPS می تواند جریان برق سالم تری را تامین کند. در اکثر موارد، در کنار موتور برق، از یک UPS کوچک استفاده می شود تا ولتاژ و فرکانس خروجی موتور برق را تثبیت کند. UPS هایی که قادر به کار با موتور برق باشند ، باید مشخصات خاصی داشته باشند که با مطالعه بیشتر در مورد انواع یو پی اس می توانید آنها را بهتر بشناسید.

    1. برای سیستم هوشمند، ups با توان 500 وات و با باطری مناسب جهت بک آپ طولانی پیشنهاد و در نظر گرفته می شود اما یو پی اس ها انواع مختلفی دارند و نصاب یا کارشناس UPS ، با توجه به تعداد مصرف کننده های مورد نظر کارفرما، این مورد را تعیین و تایید می کند.

  1. سلام وقت بخیر
    شما توی پروژه ها تون از چه منابع تغذیه ای استفاده می کنید؟
    با چه مشخصاتی ؟با چه برندهایی؟
    آیا از منابع تغذیه سوئیچینگ ایرانی هم استفاده می کنید؟
    با تشکر

    1. سلام وقت شماهم بخیر. ما از منبع تغذیه های مختلف موجود در بازار و برندهای مختلفی استفاده میکنیم اما هیچکدومشون ایرانی نبودند. اتفاقا اگر ایرانی با کیفیت تو بازار موجود باشه چرا که نه، ما حتما استقبال خواهیم کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *