خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
سیستم برق اضطراری در خانه هوشمند

کاربرد سیستم برق اضطراری یا ups

فهرست مطالب

سیستم برق اضطراری یا یو پی اس  چیست؟

برگرفته از مجموعه کلمات Uninterruptible power supply دستگاهی الکترونیکی است که، به منظور تأمین پیوسته انرژی برای دستگاههای مصرف کننده که به اختلافات موجود در شبکه و قطع برق حساس بوده و جزء مجموعه های کامپیوتری ، مخابراتی ، کنترل ، ابزار دقیق و آزمایشگاهی و بیمارستانی می باشد و به دلیل ضرورت و حساسیت‌های فوق العاده زیاد جزو تجهیزات حیاتی مجموعه‌های کامپیوتری، مخابراتی، کنترل و ابزار دقیق، ازمایشگاهی و بیمارستانی و مورد استفاده در خانه هوشمند هم می‌باشند.

یو پی اس و کاربرد های آن در خانه هوشمند

کاهش یا افزایش ناگهانی ولتاژ، تغییر فرکانس، انواع اعوجاج لحظه ای یا دایم، نمونه‌هایی از مشکلات ایجاد شده بر روی شبکه‌های برق شهری می‌باشند.

دستگاه های الکترونیکی پیشرفته و حساس (نظیر سیستمهای کامپیوتری، تجهیزات مخابراتی و پزشکی) با توجه به کاربردهای ویژه و حساسی که دارند نیازمند تجهیزات ضروری مانند منبع تغذیه بدون وقفه و نسبتا دقیق بوده تا ولتاژ و فرکانس ثابت و قابل اطمینان را تامین نماید.

دستگاه UPS از وسایل ضروری کامپیوترها محسوب می‌شود. به عنوان مثال در صورت وجود کوچکترین اغتشاش در برق شهر بخش کنترل کامپیوتر، با تولید یک پالس موجب خاموش و روشن شدن مجدد (Restart) کامپیوتر می‌‌گردد.

لذا با این عمل اطلاعاتی که در حافظه RAM سیستم وجود دارد، از بین رفته و زیان های جبران ناپذیری به کاربر وارد شده و حاصل کار کاربر در چند لحظه از بین می‌رود.

در مورد سایر سیستم‌های حساس نظیر دستگاه‌های مخابراتی و شبکه‌های اطلاعاتی نیز با قطع یا تغییر مشخصات منبع تغذیه، هماهنگی بخشهای مختلف دستگاه بهم خورده و بر اثر قطع و وصل‌های متوالی، علاوه بر صدماتی که به قطعات دستگاه وارد می شود، عملکرد کل سیستم با اختلال مواجه می‌گردد.

با توجه به مطالب فوق، نیاز به وجود دستگاهی که بتواند جایگزین مناسبی برای برق شهر در مواقع اضطراری گردیده و با حذف اختلالات شبکه تغذیه مدارات حساس را بر عهده گیرد، نمایان می شود.

سیستم برق اضطراری یا ups ، وسیله‌ای است که در کنار یک رایانه (یا مصرف کننده ی برقی دیگر) نصب شده وهنگام قطع یا تغییرات شدید ولتاژ ورودی، امکان ادامه ی کار در حالت نرمال را برای مصرف‌کننده فراهم می نماید.

آشنایی با 2 جز اصلی سیستم تغذیه هوشمند گل و گیاه و هر آنچه باید بدانید

UPS های کوچک معمولاً درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می‌کنند. هنگام قطع برق یا افت ولتاژ زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود UPS به طور اتوماتیک منبع تغذیه رایانه را از برق شهر به باتری موجود درون خود تغییر می‌دهد این کار در مدت زمانی حدود یک یا ۲ میلی ثانیه انجام می‌پذیرد و در نتیجه رایانه یا دستگاه برقی مورد نظر شما، متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می‌دهد.

انواع یو پی اس (UPS)

 

سیستم برق اضطراری یا یوپی‌اس‌ از نظر عملکرد داخلی غالباً در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. یو پی اس با عملکرد کشیک انفعالی یا آفلاین
  2. با تبدیل دوطرفه یاآنلاین
  3. در تعامل با خطلاین اینتراکتیو

 

یوپی‌اس‌های آفلاین یا آماده به کار، با زمان حفاظت ۲۰ دقیقه که گسترش ظرفیت آن معمولاً امکان پذیر نیست.

این نوع یوپی‌اس‌ها در حالت عادی از برق شهر استفاده می‌کنند اما به محض قطع برق، یوپی‌اس وارد مدار شده و برق باطری را به برق مورد نیاز مصرف‌کننده‌ها تبدیل می نماید.

یوپی‌اس‌های آماده به کار، تنها ویژگی‌های پایه‌ای را ارائه می‌دهد؛ مثل حفاظت کردن از مصرف کننده در برابر ولتاژهای بسیار زیاد ناخواسته ورودی و شارژ باتری‌ها. یوپی‌اس‌های آماده به کار با تغییر جهت عبور جریان در خطِ مسیر باتری، جریان دی‌سی را از حالت عادی شارژ به حالت تهیه ولتاژ ای‌سی مورد نیاز تغییر وضعیت می‌دهند.

در یوپی‌اس آماده به کار «خارج از خط» سیستم بار به طور مستقیم توسط برق ورودی پشتیبانی می‌شود و مدارات قدرت تنها با استناد به ابزار قدرت تغذیه می‌شوند. بیشترین یوپی‌اس‌های زیر ۱ کیلوولت آمپر از انواع خط‌های تعاملی یا آماده به کار هستند که معمولا ارزان قیمت ترند.

این نوع از یوپی‌اس‌ها، تنها به هنگام قطع برق و به عنوان منابع جایگزین فعال می‌شوند به همین علت به آن‌ها یوپی‌اس با عملکرد کشیک انفعالی نیز می‌گویند.

0 تا 100 آشنایی با سیستم امنیتی هوشمند خانه و ساختمان‌ها

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو هم بخونید: چرا باید در یک خونه ی هوشمند زندگی کنیم؟

یوپی‌اس لاین-اینتراکتیو

این مدل یو پی اس نسخه کامل شده مدل آفلاین است که علاوه بر زمان قطع برق در صورت نوسان برق هم انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف‌کننده را از راه باتری‌ها تأمین خواهد کرد.

در تعامل با خط یا لاین اینتراکتیو

یوپی‌اس‌های لاین‌اینتراکتیو در شرایط عادی می‌توانند ولتاژ خروجی را به وسیله یک ترانسفورماتور تثبیت کنند. در شرایط طبیعی، تامین خروجی در این نوع یوپی‌اس‌ها پس از تصحیح ورودی (پاک‌سازی ورودی از انواع نویز و احیاناً تصحیح سطح ولتاژ ورودی) انجام می‌پذیرد. تنها در مواقعی چون بروز نقص فنی، سرریز بار یا افزایش بیش از حد دمای یوپی‌اس به حالت بای پس خواهد رفت.

این نوع یو پی‌ اس‌ها کیفیت و حساسیت بسیار بالایی دارند و برای دستگاه‌های بسیار حساس آزمایشگاهی، نظامی و… به کار می‌روند.

بازده این یوپی اس‌ها،  نسبت به سایر انواع یو پی اس بصورت قابل ملاحظه‌ای کمتر و مصرف داخلی آنها بسته به انواع آن بین پنج تا ده برابر سایر مدلهاست.

این مدل یو پی اس‌ها ، علاوه بر مصرف برق قابل توجه، بدلیل تولید حرارت داخلی چند برابری که باعث کاهش عمر خازنهای الکترولیت و نیز فن‌های دستگاه بدلیل کارکرد عمدتا مداوم انها می‌شود، معمولا نسبت به مدل‌های دیگر از عمر کوتاه تری برخوردارند.

سیستم یو‌ پی‌اس از وسایل الکتریکی حساس در برابر نوسانات برق محافظت کرده و از تعمیرات و عقب افتادگی هزینه‌بردار جلوگیری می‌نماید.

سیستم برق اضطراری، برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی حساس، ثبات جریان و برق تقویتی فراهم نموده و به آنلاین ماندن برنامه های حساس کمک می‌نماید.

در برابر موج ناگهانی ولتاژ محافظت ایجاد کند، ولتاژ را تنظیم کند یا موجب ثبات جریان گردد.

در زمان قطعی گذرا و نوسانات ولتاژ، عملیات بدون وقفه برق ایجاد کند.

زمان کافی برای اپراتور فرهم کند، تا اپراتور اطلاعات را ذخیره نماید، فایل های باز را ببندد و کامپیوتر را خاموش نماید. باعث تجمع برق ژنراتور یا سیستم پشتیبان میشود تا در قطعی های بلند مدت جریان برق، برنامه ها متوقف نشوند.

حضور خانه هوشمند آلفا در چهاردهمین نمایشگاه صنعت ساختمان استان گیلان

چرا باید از یو پی اس استفاده کرد؟

سیستم برق اضطراری در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

این نوع منابع تغذیه سیستم برق اضطراری که معمولا انرژی خود را از باتری یو پی اس تامین میکنند در مکانهایی مانند اتاق عمل بیمارستان اتاق کامپیوتر یا دیتا سنتر سیستمهای نظامی و بانک ها و غیره مورد استفاده قرار میگیرند.

در مقابل سیستم هایی که از دیزل ژنراتور و مولد برای تولید برق اضطراری استفاده میکنند بدلیل اینکه موتور مکانیکی برای راه اندازی نیازمند زمان است همانگونه که پیش از این گفتیم دارای تاخیر در وصل برق اضطراری خواهند بود.

لذا با توجه به خصوصیات و نیاز محل مورد استفاده، یکی از این سیستمها یا ترکیبی از هر دو نوع سیستم برق اضطراری (یو پی اس و ژنراتور) ممکن است استفاده گردد.

کاربرد UPS در خانه هوشمند

با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت هایی که در خانه هوشمند انجام می پذیرند نظیر امکانات مربوط به کنترل و مانیتورینگ خانه هوشمند یا سیستمهای امنیتی مانند دوربین و اطفاء حریق خودکار و دربهای اتوماتیک استفاده شده است و سیستم های سرمایشی و گرمایشی از کولر و پکیج استفاده میکنند و سیستم های ارتباطی مانند تلفن و مودم و غیره استفاده میشود.

برای انجام فعالیت های خود به  جریان برق نیاز دارند، با توجه به این توضیح ، در می یابیم که همه ی تجهیزات باید بدون قطعی برق به کار خود ادامه دهند و اگر قطعی برقی وجود داشته باشدکلا همه این سیستم ها از کار افتاده و در انجام فعالیت خود دچار اختلال می گردند. با این وجود، لزوم بهره گیری از منبع تغذیه ای به نام یو پی اس برای این تجهیزات ضروری میباشد.

 

ما منتظر شنیدن نظرات شما هستیم. اگه تو این زمینه اطلاعات بیشتری دارید با ما در قسمت دیدگاه همین صفحه به اشتراک بگذارید.

2 در مورد “کاربرد سیستم برق اضطراری یا ups”

    1. فرشته امدادی

      بله داریم . شما میتونید از قسمت فوتر سایت آیکن اینستا رو انتخاب کنید و یا در قسمت جست و جوی اینستا آیدی hooshmandbms رو تایپ کنید تا بتونید وارد صفحه اینستاگرام مجموعه آلفا بشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *