خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
امکانات و جهیزات خانه هوشمند

سنسور هوشمند- چرا در خانه هوشمند از سنسور استفاده می کنیم؟

سنسور یکی از اجزای مهم و کاربردی در یک خانه هوشمند است و در اجرای بسیاری از فرامینی که در یک ساختمان هوشمند انجام می شوند نقش اساسی را ایفا می کند. به کمک سنسور های خانه هوشمند می توان با اطلاع از وضعیت کنونی هر یک از بخش های خانه و تجهیزات درگیر در هوشمندسازی، برای فرامین بعدی تصمیم گیری کرده و حالت بعدی را تعریف نمود.

فهرست مطالب

انواع سنسورهای خانه هوشمند

  1. سنسور حرکتی جهت افزایش امنیت خانه هوشمند
  2. سنسور های نوری یا سنسورهای روشنایی
  3. سنسور سنجش رطوبت خاک در خصوص آبیاری هوشمند گیاهان
  4. سنسور اعلام حریق

سنسورحرکتی چیست؟

سنسورهای حرکتی یا motion sensor ها از اجزای ضروری در سیستم های امنیتی ضد سرقت می باشند که در خانه های هوشمند نقش بسیار کاربردی دارند و با دید گسترده خود می توانند کنترل قابل توجهی بر محیط ایجاد نمایند. در سیستم هوشمند چشمی درب دیجیتال نیز از سنسورهای حرکتی استفاده شده است که با دید وسیع و زاویه چرخشی مناسب می تواند تمامی رفت و آمد ها را ضبط نماید.

سنسور حرکتی( سنسور روشنایی و دزدگیر در خانه هوشمند)

سنسور حرکتی چطور کار می کند؟

سنسور حرکتی یک قطعه کوچک است که اشعه و امواج مادون قرمز از خود منتشر می کند و در صورتی که این امواج به فردی برخورد کند، سنسور فرد را شناسایی کرده و متوجه حضور او می شود. در واقع سنسور حرکتی مانند یک چشم الکترونیک عمل کرده و هر گونه حرکت در محیط را تشخیص می دهد و می تواند با ارسال پیام به گوشی همراه، شما را مطلع کند.

 

رادار حرکتی

به این ترتیب با تشخیص حضور افراد در محیط مجهز به سنسور، فرمان روشنایی ارسال شده و روشنایی محیط افزایش می یابد. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از این سنسورها، تاثیر آن ها بر صرفه جویی در مصرف انرژی است. علاوه بر آن که لازم نیست یک محیط همواره دارای حداکثر میزان روشنایی باشد، در سطح امنیت آن مکان نیز بهبود حاصل شده و هر گونه رفت و آمدی تشخیص داده می شود.

بنابراین در یک خانه هوشمند با تشخیص حضور افراد در یک محیط مجهز به سنسورهای حرکتی، فرمان به کنترل کننده مرکزی خانه ارسال شده و فرامین بعدی اجرا می گردد. در خانه هوشمند سنسور های حرکتی می توانند روشنایی محیط را با توجه به شب یا روز بودن تنظیم نمایند، در این حالت مدت زمان عکس العمل سنسور و فاصله قابل تشخیص آن نیز قابل تنظیم می باشد.

سنسورهای هوشمند چه هستند و چه انواعی دارند؟*

کاربردهای سنسور حرکتی

از این سنسور ها می توان در راه پله ها، راه رو ها، آسانسور، پارکینگ، دوربین ها، قفل های الکترونیکی، سرویس های بهداشتی، اتاق پرو مغازه ها، گیت های اتوماتیک بلیط، برخی از پارکومترها، شیرآلات اتوماتیک و… هم استفاده کرد؛ چرا که سنسور حرکتی متوجه تردد افراد می گردد.

علاوه بر سنسورهای حرکتی نوع دیگری از سنسورهای مشابه نیز در خانه های هوشمند کاربرد دارد که دارای حساسیت بیشتری بوده و برای تشخیص افراد در حالت سکون نیز استفاده می شوند. در مکان هایی مانند کتابخانه ها، اتاق های کار، سالن های کنفرانس و… که افراد حرکت چندانی ندارند و تقریبا در حالت سکون هستند، این نوع سنسورها کاربرد فراوانی دارند.

در این گونه مکان ها سنسورهای حرکتی پس از مدت کوتاهی خاموش شده و لازم است سنسورهایی حساس تر به حضور فرد در حالتی با حرکت کمتر و برای مدت طولانی تر وجود داشته باشد. یکی از نکات اساسی در افزایش کارایی سنسور های حرکتی، زاویه دید مناسب آنها می باشد که تشخیص طیف گسترده تری از تردد ها را میسر می نماید.

انواع سنسور حرکتی

  • حسگرهای حرکتی فعال
  • حسگرهای حرکتی منفعل
  • سنسور حرکتی تصویری
  • سنسور منفعل مادون قرمز

 

  1. سنسور های نوری خانه هوشمند

نوع دیگر سنسورهای خانه هوشمند، سنسورهای روشنایی هستند که با توجه به شدت نور طبیعی محیط، میزان روشنایی را تنظیم می نمایند.

 

سنسور نوری یک طرفهاین سنسورها اشعه نور را به سیگنال های الکترونیکـــــــی تبدیل می کنند و تاثیر مثبتی در روند کاهش مصرف انرژی دارند. به این ترتیب با وجود سنسورهای حرکتـــــی و نـــــــوری در یک خانه هوشمنــــــد، بخش های مختلفـی مانند راهروها با توجه به نیاز و حضور افراد روشن می گردند و در نهایت در مصرف انرژی صرفه جویـی می شود. سازگاری و یکپارچه ســــــازی این سنسورها با دیگر بخش های یک ساختمــــان هوشمنـــــد کارایی آن را افزایش داده و کنتــــرل خانه هوشمند را راحت تر می نماید.

لوازم خانگی هوشمند و معرفی 5 نوع از لوازم معروف خانگی هوشمند

انواع سنسور نوری

  • سنسورهای نوری یک طرفه
  • سنسورهای نوری دو طرفه و مقابل هم
  • سنسور نوری رفلکتوری آینه دار

چرا سنسورهای نوری پرفروش هستند؟

اخیرا تمایل به استفاده از سنسورهای نوری بیشتر شده و به یکی از پرفروش ترین تجهیزات صنعتی در شرکت های معتبر تبدیل شده اند. مهمترین مزیت این سنسورها این است که نیازی به تماس مستقیم با اشیا ندارند و می توانند اجسام را از راه دور هم تشخیص دهند.

علاوه بر این سنسورهای نوری دوام بالایی دارند و دیرتر از سایر سنسورها خراب می شوند. سرعت پاسخ دهی بالا و در کمتر از یک میلی ثانیه و نیز توانایی تشخیص اشیا و مواد مختلف از دیگر مزایای سنسورهای نوری هستند.

 

  1. سنسور سنجش رطوبت خاک

همانطور که از نام این سنسور پیداست، برای اندازه گیری میزان رطوبت یا آب موجود در خاک و زمین استفاده می گردد. با استفاده از این سنسور، رله و یک پمپ آب ساده همه چیز برای ایجاد یک سیستم آبیاری هوشمند برای روف گاردن و یا فلاور باکس خانه هوشمندتان فراهم است. از این پس در زمان مسافرت دیگر نگران آبیاری گیاهان موجود در منزلتان نباشید.

آبیاری هوشمند از سنسورهای الکترونیکی مدرن استفاده می کنند

سنسور سنجش رطوبت خاک در اصل میزان نیاز گیاه شما به آبیاری را مشخص می نماید. خروجی آنالوگ این سنسور در زمانی که میزان رطوبت خاک کم باشد، مقدار خروجی بالا و زمانی که رطوبت بالا باشد مقدار پایین تری را به سیستم هوشمند ارسال می نماید.

 

  1. سنسور های سیستم اعلام حریق

سنسورهای اعلام حریق بنا به کاربردهایی که برای آن طراحی شده اند، تنوع بسیاری داشته و به طور کلی شامل سنسورهای دود، حرارت و سنسورهای ترکیبی می باشند.

سنسورهای دود با دو مکانیزم ساخت یونیزه و اپتیک، توان تشخیص دود ناشی از احتراق ناقص را دارند و به محض مشاهده دود در هر فضایی از خانه، سیستم BMS را مطلع می نمایند تا عکس العمل های لازم را از خود نشان دهد. سنسورهای دودی در پارکینگ های با انتهای بسته قابل استفاده هستند.

با سناریو خانه هوشمند، خانه گوش به فرمان شماست!

نقش سنسورهای دود و حرارت در خانه هوشمند چیست؟

سنسورهای حرارتی نیز به دو روش کار می کنند؛ نوع اول با بالا رفتن دمای محیط از حد معینی تحریک می شوند و نوع دوم نسبت به بوجود آمدن اختلاف دماي ناگهانی حساسیت نشان می دهند. سنسورهای حرارتی در آشپزخانه و موتورخانه ها کاربرد دارند.

دسته سوم سنسورهای اعلام حریق نیز به صورت ترکیبی طراحی شده اند که هم نسبت به دود و هم نسبت به حرارت حساس هستند و برای پارکینگ های با دو سمت باز مناسب می باشند. سنسور های اعلام حریق همچنین می توانند در صورت تشخیص خطر، آژیر هشدار و سیستم آب پاشی را فعال کنند.

 

 3 عکس العمل سیستم BMS نسبت به بروز حریق

  1. آژیر خطر

در صورت بروز موردی که سیستم هوشمند آن را به عنوان عامل حریق درک کند، آژیر سیستم هوشمند به صدا در می آید.

  1. قطع شیر گاز

به محض تحریک شدن سنسورها برای جلوگیری از توسعه حریق، گاز ورودی به واحد قطع می شود و پس از اطفاء حریق و حضور افراد، شیر گاز مجدداً به صورت دستی باز می گردد.

  1. سیستم تلفن کننده

با شماره هایی که از قبل برای آن تعیین کرده اید، تماس تلفنی برقرار می نماید و به صورت شفاهی شما را از حادثه باخبر می کند. شما می توانید برای این سیستم ۹ شماره تلفن تعریف نمایید.

 

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان آلفا تماس بگیرید >>>>>> 34232 013 

خلاصه آنچه درباره سنسور هوشمند آموختیم:

همانطور که دیدید سنسور هوشمند انواع مختلفی دارد و استفاده از آن ها امنیت و رفاه را افزایش و مصرف انرژی را کاهش می دهد. به طور کلی سنسورهای هوشمند در مراقبت های بهداشتی، تولید و انبارداری، شرکت ها، هتل های هوشمند و اتوماسیون خانه کاربرد دارند. می توان گفت این سنسورها به منزله چشم و گوش شما در خانه هوشمند هستند و در مواقع لزوم قادرند حتی جان ساکنان را نجات دهند.

1 در مورد “سنسور هوشمند- چرا در خانه هوشمند از سنسور استفاده می کنیم؟”

  1. عارف نوذر

    خیلی عالی بودش ممنونم. خصوصا سنسورهای نوری. فکر نمیکردم این نوع سنسور هم در خانه هوشمند استفاده بشه. قبلا خیلی جاها دیده بودمش. در هر حال ممنونم از اطلاعات خوبی منتشر می کنید. به روز باشید و برقرار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *