خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
تجربه زندگی آسان تر در خانه هوشمند برای سالمندان ***

تکنولوژی خانه هوشمند برای سالمندان

تکنولوژی خانه هوشمند اطلاعات مربوط به اقامت افراد را جمع آوری نموده و با افراد خانواده و همچنین افرادی که به ارائه مراقبت های اولیه پزشکی می پردازند به اشتراک می گذارد. در یک تعریف دیگر، استفاده از وسایل ساده و کمکی برای فراهم کردن محیطی که در آن قابلیت های تجهیزات خودکار شده است و وسایل با یکدیگر مرتبط شده اند. از تکنولوژی خانه هوشمند جهت بهبود بخشیدن به کیفیت زندگیتان در دوران سالمندی استفاده نمایید. هر چه پیرتر می‌شوید زندگی بیشترچالش برانگیز خواهد شد.

فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی راهکارهای ویژه ای که استفاده از تکنولوژی خانه هوشمند به منظور بهتر کردن زندگی سالمندان ارائه می دهد می پردازیم. خانه هوشمند،داده های فیزیولوژیکی، موقعیتی و حرکتی را جمع آوری می نمایند و جمع آوری این اطلاعات می تواند برای تشخیص زود هنگام و مداخله ی ارائه دهندگان مراقبت سلامت، پزشک فرد و خانواده های آنها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سالمندان درحال حاضر به علت آسیب پذیری بالا، چالش بزرگی برای دولت به شمار میروند، برخی عوارض طبیعی سالخوردگی عبارتند از: کاهش حواس ،ضعف حرکتی، استقامتی و انعطاف … با همه ی این موارد،با اینکه سالمندان و خانواده هایشان از خطرات احتمالی آگاهی دارند، اما تعداد زیادی از سالمندان بیش از 95 %سالمندان آمریکایی یعنی نصف افراد 75سال به بالا، تنها زندگی کردن را انتخاب می کنند.

تکنولوژی خانه هوشمند و سالمندان

اکثر سالمندان ترجیح می دهند، جایی زندگی کنند که تولد 65 سالگیشان را آنجا جشن گرفته اند. به این علت که احساس آشنایی، راحتی و امنیت توام با احساس عدم وابستگی را برایشان فراهم می کند؛

اما این وضعیت به دلیل آمار افتادن 1 نفر از هر 3 نفر سالمند، می تواند خطرناک باشد، مطالعات پذیرش های بیمارستان نشان می دهد که علت اغلب آسیب های سالمندان، افتادن (به زمین خوردن) در منزل به دلیل عدم تناسب محیط اطراف سالمند با نیازش است؛

آینده خانه هوشمند چگونه خواهد بود؟ با نگاهی بر آینده 6 لوازم خانگی

دو علت دیگر آسیب های خانگی سالمندان سوختگی  با آتش که بیشتر به علت فراموش کردن خاموش کردن اجاق گاز یا شعله هاست و (مسمومیت دارویی) به دلیل اینکه سالمندان بیشتر از سایر افراد در معرض واکنش های مضر دارویی قرار گرفته اند.

شاید برایتان جالب باشد: دستیار صوتی هوشمند ، یکی دیگر از تکنولوژی های مفیدی‌ست که خانه هوشمند برای سالمندان و افراد کم توان جسمی به ارمغان آورده! اگر چه در ایران دستیار صوتی الکسا با استقبال زیادی رو به رو شده اما به دلیل دریافت دستورات صوتی به زبان انگلیسی، هنوز به یک جریان همه گیر تبدیل نشده! اگر میخواهید در مورد این دستگاه هوشمند بیشتر بدانید،  مقاله دستیار صوتی هوشمند را مطالعه کنید.

دستگاه های غیر مداخله ای

وضعیت سلامتی و امنیتی را بدون دخالت در مراقبت فرد نمایش می دهند مانند دستگاهی که می تواند روی تشک قرارگرفته و ضربان قلب، وضعیت تنفس و آرامش فرد را مشخص نماید.

این حسگرها می توانند داده های موقعیت فرد در یک بازه ی زمانی را مشخص کنند، مانند تعداد مراجعات به سرویس بهداشتی یا اینکه می تواند همراه با حسگرهای دیگر برای توسعه ی دستیابی به الگوهای فعالیتی استفاده شوند، بعنوان مثال اگر یک سالمند مستقر در خانه هوشمند، زمان زیادی را در سرویس بهداشتی هوشمند بگذراند و حسگر هیچ حرکتی را شناسایی نکند، به پرستار آن سالمند هشدار داده خواهد شد.

حسگرها می توانند تغییرات رفتاری متغیری از نحوه ی خواب تا اینکه آیا سالمند هنوز قادر به شستن ظرفهایش هست یا نه را نشان دهند.

حسگرهای رطوبت استفاده ی منظم از سینک یا دوش را چک می کنند. حسگر گام که در زمین تعبیه شده، تغییرات توانایی درراه رفتن سالمند مانند به زمین خوردن را مشخص می کند.

این دستگاه ها در زمینه ی کسب اطلاعات در جهت کاهش سلامت افراد سالمند یا مشکلاتی که ممکن است رخ دهد اطلاعات مفیدی برای کمک به افراد خانواده و پرستاران جهت انجام اقدامات پیشگیرانه از حوادث مخاطره آمیز، تشخیص می دهند.

عملکرد خانه هوشمند و 0 تا 100 هر آنچه باید درمورد آن بدانید!

دستگاه های مداخله ای در تکنولوژی خانه هوشمند

این دستگاه ها نقش فعالتری را در مراقبت ایفا میکنند، مانند حسگرهایی که مجهز به هشدار هستند، سیستم های یادآور و دستیار دارو.

سالمندان در خانه هوشمند از چه مزایایی برخوردار خواهند بود؟ (مهم)

حسگرهای تکنولوژی خانه هوشمند

به صورت فعال اطلاعات را ارسال و در صورت لزوم امکان مداخله را فراهم می کنند. برخی از این حسگرها علائم حیاتی را همراه با الگوی حرکت فرد نمایش می دهند، که برای اطلاع از به زمین خوردن یا برنخاستن سالمند از خواب مناسب می باشند.

لباس های هوشمندی که به حسگرهای شرایط فیزیولوژیکی مجهز است و علائم حیاتی، نتایج الکتروکاردیوگرام و جریان خون را نمایش می دهند، که این اطلاعات میتوانند برای تشخیص یا درمان به نزد پزشک فرستاده شوند.

سیستم های یادآور تکنولوژی خانه هوشمند

برخی شامل اطلاعاتی مانند ساعت، تاریخ، کارهایی که باید انجام شود و مناسبت های پیش رو بوده و برخی دیگر برای هشدار در صورت سوختن اجاق گاز و خطرات احتمالی می باشند. بیشتر این سیستم های یادآور در صورت فراموشی پرستار، کارها را انجام می دهند مانند خاموش کردن گاز، بستن در و…

تکنولوژی خانه هوشمند با نقش یک دستیار دارویی

دستگاه های متعددی برای دستیاری مدیریت دارویی وجود دارند مانند نسخه پیچی های خودکار، پدهای حسگری که زیر شیشه های دارو برای تشخیص برداشتن و استفاده و دریافت آنها تعبیه شده اند، رباتهایی که سالمند را در زمینه داروهای مورد نیازش پیگیری می کند، حیوانات مجازیی که سالمند به آنها غذا داده و از آنها مراقبت می کند، دکمه ای را برای گزارش دریافت دارو فشار داده و اگر با رژیم داروییشان مطابقت نداشته باشد، حیوان آنها بیمار می شود؛

بعضی تکنولوژی های خانه هوشمند به سالمند ساکن یادآوری می کنند تا جعبه ی داروی خود را (جهت اطمینان از صحت دارو) اسکن کنند، این سیستم ها لیستی از داروها را نگهداری کرده و هنگام تمام شدن داروهای سالمند، به داروخانه آنها را تجویز می کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در جهان امروز

 

مسئولیت های تکنولوژی خانه هوشمند

کاهش حوادث مضر، فراهم کردن حمایت و مداخله در شرایطی مانند بیماری های قلبی، سقوط، دمانس، مشکلات دارویی، سرگردانی و انزوا.

 

عصای هوشمند چیست؟ خانه هوشمند چگونه به سالمندان کمک میکند؟

مشکلات تکنولوژی خانه ی هوشمند

برخی از مواردی که باید پیش از استفاده از سیستم ها در نظر گرفته شود عبارت اند از: تناسب سیستم با نیاز فرد، دوستانه ترکردن سیستم در راستای استفاده ی آسان سالمندان از این دستگاه، مقرون به صرفه کردن هزینه های تجهیز خانه ها به این تکنولوژی؛

از نظر برخی منتقدین ، با نگهداشتن افراد در خانه هایشان ارتباط آنها با اجتماع کم شده و ما آنها را محبوس می کنیم در صورتی که هدف اصلی از طراحی خانه هوشمند ایجاد حس استقلال و خودمختاری در سالمند می باشد.

از دیگر مشکلات این تکنولوژی تمایل افراد به استفاده از این تکنولوژی و میزان تهاجمی بودن تکنولوژی است، هرچه تکنولوژی احساس دخالت در امور بیشتری را به سالمند منتقل کند، فرد تمایل کمتری به استفاده از آن خواهد داشت.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *