خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
روشنایی هوشمند یا لامپ های هوشمند؟ کدام یک بهتر است؟

لامپ هوشمندچیست؟ و چند دلیل مهم برای اینکه چرا باید از لامپ هوشمند استفاده کنیم؟

حتما می دانید که، روشنایی هوشمند و یا نصب لامپ هوشمند در خانه هوشمند یا دفتر کار شما چیزی نیست که فقط بخواهیم از دید سرگرم کننده بودن به آن فکر کنیم. آیا تا به حال این تجربه را داشته اید که با گوشی موبایل تان چراغ های خانه یا محل کار خود را خاموش یا روشن نمایید؟ شاید تا زمانیکه این حس را تجربه نکنید، تصور این موضوع برایتان دشوار باشد، که این کار چقدر می تواند برای شما جذاب و سرگرم کننده باشد؟

تفاوتی نمی کند که ساکن یک خانه هوشمند باشید و یا اینکه در یک خانه معمولی زندگی کنید، می توانید در هر یک از این شرایط از مزایای استفاده از یک لامپ هوشمند بهره مند شوید. از شرکت های سازنده لامپ هوشمند می توان به این موارد Philips Hue, LIFX, TP-Link, GE, Lucero,     Sylvania, Cree, Stack و Ilumi اشاره کرد.

توجه: رعایت موارد زیر هنگام نصب کلیدها الزامی است!

  1. هنگام نصب کلید از تراز بودن قوطی ها و فاصله مناسب قوطی ها از هم اطمینان حاصل شود.
  2. فیوز اصلی برق را هنگام نصب کلید قطع کنید.
  3. هنگام اتصال مصرف‌کننده‌ها، به محدودیت جریان عبوری از کلید توجه نمایید.
  4. هنگام نصب کلید، از پاشیده شدن مستقیم آب روی مکانیزم آن جلوگیری کنید.
  5. جهت نصب صحیح و گردش هوا، از انباشت سیم‌ها در پشت کلید اجتناب فرمایید (لازم به ذکر است می توان برای ایجاد فضای بیشتر پشت قوطی کلید را باز نمود تا سیم ها فضای بیشتری داشته باشند).

مشخصات فنی:

  • ولتاژ کاری: 220 ولت
  • حداکثر جریان عبوری به ازای هر کانال: 5 آمپر
  • توان خروجی: 1100 وات output
  • توان تیپیکال: 3 وات

نحوه نصب:

  1. کلیدهای لمسی آلفا می‌توانند در قوطی‌های استاندارد نصب گردند. هنگام نصب از وجود فضای کافی در داخل قوطی اطمینان حاصل کنید.
  2. شیشه رویی کلید را از مکانیزم کلید جدا کنید. (دقت فرمایید که شیشه ضربه نبیند!)
  3. خروجی سیم‌ های آماده شده را مطابق دیاگرام و توضیحات زیر به ترمینال‌ های مربوطه وصل کنید.
  4. کلید را روی قوطی نصب نمایید.
  5. پنل رویی کلید را نیز نصب کنید.
diagram kilid لامپ هوشمندچیست؟ و چند دلیل مهم برای اینکه چرا باید از لامپ هوشمند استفاده کنیم؟

توضیحات مربوط به سیم‌کشی و اتصال به ترمینال‌های کلید:

P: فاز تغذیه کلید

N: نول تغذیه کلید

P1: فاز ورودی رله‌ های کلید

L1: فاز مصرف‌کننده شماره 1

L2: فاز مصرف‌کننده شماره 2

L3: فاز مصرف‌کننده شماره 3

L4: فاز مصرف‌کننده شماره 4

A و B: مربوط به پروتکل مدباس

نکته: جهت حفاظت از کلید در برابر بارهایی با خاصیت سلفی و جریان‌ های لحظه‌ای، از اسنابر (Snubber) استفاده نمایید. لازم به ذکر است که اسنابر در برابر نوسانات شبکه توزیع برق، برای کلید لمسی نقش حفاظتی نخواهد داشت.

نحوه نصب اسنابر طبق دیاگرام:

اسنابر بین تمام پل‌ ها به صورت جداگانه (L4, L3, L2, L1) و نول (N) قرار می‌گیرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان آلفا تماس بگیرید

لامپ هوشمندچیست؟

فناوری لامپ هوشمند در حقیقت، به منظور صرفه جویی در مصرف برق ساخته شده است. همانطور که می دانید،لامپ های LED نیز در مصرف برق بسیار عالی هستند، اما در این میان لامپ های هوشمنداز مزیت های بیشتری برخوردار هستند، زیرا این لامپ ها قابل کنترل بوده و در شرایط نوری مختلف، نور آنها می تواند تغییر پیدا کند.

لامپ هوشمند نسل جدیدی از لامپ ها در سیستم روشنایی است که مشخصا برای دوست داران تکنولوژی و خصوصا خانه هوشمند می تواند بسیار جذاب و کارآمد باشد.

لامپ هوشمند دارای مزایای بسیار زیادی بوده از جمله اینکه به کمک سیستم روشنایی هوشمند در مصرف انرژی به میزان زیادی صرفه جویی می شود و یا به عبارت دیگر موجب بهینه سازی در مصرف انرژی می گردد. علاوه بر این لامپ های هوشمند این قابلیت را دارند که به رنگ دلخواه شما در بیایند.

برای مثال اگر امروز دوست دارید در میهمانی که پیش رو دارید خانه تان با طیف لیمویی و سبز دیده شود می توانید با سیستم روشنایی هوشمند و نصب لامپ هوشمند در زمان مهمانی نورپردازی خانه را به رنگ دلخواه خود در بیاورید.

یکی از جذابیت هایی که در سیستم هوشمند سازی و خانه هوشمند وجود دارد این است که شما می توانید، همه تجهیزات را از راه دور و به وسیله گوشی موبایل خود کنترل و تنظیم نمایید.

بررسی سیستم مدیریت هوشمند در ساختمان های نوین

مثلا در مورد لامپ هوشمند شما می توانید از راه دور با وجود کیلومترها فاصله از خانه یا محل کارتان فقط با لمس یک دکمه روی گوشی موبایل یا تبلت تان لامپ های هوشمند ساختمان را روشن یا خاموش نمایید. در ادامه با امکاناتی که به واسطه لامپ هوشمند در اختیار شما قرار می گیرد،آشنا شوید.

 

لامپ هوشمند چه امکاناتی دارد؟

لامپ هوشمند و قابلیت دیمرسازی لامپ ها

یکی از قابلیت های لامپ های هوشمند قابلیت دیمر شدن در آنهاست. یعنی نور این لامپ ها می توانند بر حسب میزان نیاز کم یا زیاد شوند.

مثلا زمانی که قرار است درخانه شما یک مهمانی برگزار شود شما می توانید میزان نور لامپ ها را با توجه به اهداف و نیاز خود در حالت ماکزیمم قرار بدهید و از زیبایی آنها لذت ببرید.

اما زمانیکه خسته از سرکار به خانه برگشته اید و می خواهید روی کاناپه استراحت کنید، مشخصا روشن بودن لامپ ها با حداکثر میزان نور باعث آزار چشم شما و بیخوابی تان می گردد اما خاموش کردن لامپ ها و تاریکی مطلق هم می تواند خیلی جالب نباشد.

پس بهترین راه این است که از لامپ دیمر استفاده نماییم که هم میزان نورش قابل تنظیم باشد و هم ازاین طریق امکان تنوع در نورپردازی فضای داخلی خانه را برای ما فراهم آورد.

کنترل از راه دور لامپ هوشمند، بوسیله گوشی هوشمند

لامپ هوشمند دارای قابلیت کنترل از راه دور است به این شکل که شما با نصب سیستم هوشمند در خانه یا محل کار خود می توانید این لامپ ها را حتی در تعطیلات و سفر با کیلومترها فاصله خاموش و یا روشن نمایید و به این شکل دیگر هنگام سفر نگران این نیستید که لامپ ها بیهوده روشن بمانند.

علاوه بر این با روشن و خاموش کردن لامپ ها در سفر می توانید میزان وقوع سرقت احتمالی از واحدتان را کاهش دهید.

به این صورت که با خاموش و روشن شدن تصادفی لامپ ها، می توانید دزدانی که در کمین نشسته اند را گمراه نمایید، زیراکه آنها فکر می کنند کسی در خانه حضور دارد و چراغ ها را خاموش و روشن می نماید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان آلفا تماس بگیرید

نحوه اتصال و عملکرد لامپ هوشمند

نه تنها لامپ های هوشمند، بلکه تمامی وسایل هوشمند خانگی از چهار پروتکل استاندارد Zigbee Bluetooth، Wi-Fi ،Z-Wave جهت اتصال بی سیم استفاده می کنند.

درباره پروتکل وای فای همه ما اطلاعات و شناخت داریم. وای فای عاملی است که ما با استفاده از آن لپ تاپ، گوشی، تبلت و سایر دیوایس های هوشمندمان را به اینترنت و به یکدیگر متصل می نماییم.

استفاده از وای فای جهت بستر ارتباطی لامپ هوشمندکه نیازمند قدرت پردازشی بالاتری می باشد که این مقدار البته برای دستگاه هایی مانند گوشی که شارژ می کنیم مشکلی نیست. اما روش مناسبی جهت استفاده در وسایل هوشمندی مانند لامپ های هوشمند و یا سنسور های در و پنجره نیست.

بلوتوث یکی دیگر از استاندارد های اتصال بی سیم می باشدکه، البته باید عنوان کرد این تکنولوژی هنوز هم این تکنولوژی ناقص است.

درست است که بلوتوث نیاز به قدرت پردازشی بسیار کمتری نسبت به وای فای دارد، اما رِنج دامنه برد آن کم بوده و برای تعداد دستگاه های قابل اتصال به وسیله محدودیت دارد و البته اجازه اتصال چندین دستگاه به صورت  همزمان را نمی دهد.

به علت همین ضعف هایی که در پلت فرم های وای فای و بلوتوث وجود داشت، پلت فرم های جدیدی مانند   ZigBee  و Z-Wave به وجود آمدند، که هم اکنون رایج ترین روش ها برای برقراری اتصال بی سیم در وسایل خانگی هوشمند می باشند، مانند بلوتوث، این دو تکنولوژی از میزان برق کمی استفاده می نمایند. همچنین دارای برد بسیار بیشتری نسبت به وای فای هستند.

برخلاف وای فای که نیاز به یک روتر برای نقطه اتصال اصلی برای تمامی دستگاه ها دارند، برای استفاده از این دو تکنولوژی نیازی به یک روتر نیست. این امر باعث برقرای ارتباط مستقیم دستگاه ها با هم میگردد.

خانه هوشمند- صفحه لمسی

از دیگر قابلیت های ZigBee و Z-Wave می توان به قابلیت اتصال صد ها دستگاه هوشمند خانگی با همدیگر در یک زمان اشاره نمود.

لامپ هوشمند در خانه هوشمند

ZigBee  و یا Z-Wave ؟

برای اطلاع افرادی که خیلی درگیر تکنولوژی و به روز بودن نیستند و به این موارد،اهمیت چندانی نمی دهند، باید بگوییم که تفاوت فاحشی وجود ندارد.

اما اگر می خواهید تفاوت این دو را بدانید،ZigBee دارای رنج 2.4 گیگا هرتزی است اما Z-Wave دارای رنج 908 مگا هرتزی است که این بدان معناست که ZigBee می تواند مقدار داده های بیشتری را ارسال کند و همچنین هر دوی این تکنولوژی ها از رمز نگاری AES 128 استفاده می نمایند.

حالا که تفاوت بین ZigBee و Z-Wave را می دانید، به یک سری نکات که حین خرید لازم هستند می پردازیم.

از ویژگی های بارز، لامپ هوشمند این است که عمر بالایی دارند ولی گران هستند. زمانی که به یک فروشگاه برای خرید لامپ هوشمند مراجعه می کنید، احتمالا با پرسیدن قیمت این لامپ ها شوکه خواهید شد.

برای مثال لامپ های هوشمند تک رنگ سفید از 60 هزار تومان به بالا و رنگی از 200 هزارتومان به بالا هستند. البته همانطور که گفتیم این لامپ ها عمر بسیار بالایی دارند.

در کل نه تنها لامپ های هوشمند، بلکه تمامی لامپ ها یک میانگین عمر بر روی جعبه شان نوشته شده. برای مثال لامپ های معمولی که عمر آنها 1000 ساعت تعیین شده، این بدان معناست که حدود نصف این لامپ ها ممکن است 1000 ساعت و یا بیشتر از این باشد.

دارندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی نسخه‌ی 4.0 به بالا و کسانی که از محصولات اپل (آیفون 4S/5/5C/5S ، آی پاد نسل پنجم، آی پد نسل چهارم، آی پد ایر و مینی) استفاده می‌کنند، از طریق نصب نرم‌افزار پلی‌بالب (موجود در آیتونز و پلی استور) می‌توانند در محدوده‌ی 8 تا 10 متری این لامپ هوشمند قرار گرفته و با استفاده از بلوتوث، کنترل پخش موسیقی و نور لامپ را در دست بگیرند.

این نرم‌افزار دارای امکانات مختلفی از جمله تنظیم نور و صدا، ذخیره‌ انرژی، آلارم، حالت شبانه و خواب(Night/Sleep Mode)  و مواردی از این دست می باشد.

با تغییرات لامپ هوشمند هر روز رنگ فضای خانه یا محل کارتان را تغییر دهید!

یکی از معروف ترین قابلیت هایی که درتکنولوژی ساخت لامپ هوشمند مورد توجه قرار گرفته است، قابلیت تغییر رنگ است.حتما بر روی بسیاری از لامپ هوشمند هایی که در بازار یافت می شوند، عبارت توانایی ایجاد بیش از 16 میلیون رنگ را دیده اید.

این عدد از سیستم (RGB) Red, Green, Blue می آید که به معنی قرمز، سبز و آبی است. این یک سیستم برای نشان دادن رنگ نمایشگر های کامپیوتر است. یعنی سیستم رنگی این لامپ ها مبتنی بر RGBاست.

سطح ها R، G  و B از 0 الی 100 درصد می توانند باشند. هر سطح نمایانگر اعدادی از 0 تا 255 است (256 سطح برای هر رنگ). معادل اعداد باینری از 00000000 تا 11111111. یعنی تعداد تمامی رنگ ها برابر با 256 در 256 در 256 است که برابر با 16,777,216 رنگ میشود که همان 16 میلیون رنگ است.

هوشمند لامپ هوشمندچیست؟ و چند دلیل مهم برای اینکه چرا باید از لامپ هوشمند استفاده کنیم؟

بسیاری از تولید کنندگان لامپ های هوشمند به این نتیجه رسیده اند که تمامی مردم هم به لامپ های RGB نیاز ندارند.  بنابراین آن ها لامپ های سفید رنگ ساخته اند که توانایی تغییر رنگ ندارند و عبارت “White” و یا “White Ambient” بر روی جعبه این نوع از لامپ های هوشمند حک شده است.

در لامپ های “White” شما نمی توانید رنگ و میزان گرمای رنگ آن را تغییر دهید. البته می توانید نور آنها را کم نمایید. در لامپ های “White Ambient” نیز نمی توانید رنگ لامپ را تغییر دهید اما می توانید دمای رنگ را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید.

این روزها دیگر برای همه ثابت شده است که رنگ ها به چه میزان می توانند در ذهن و روح و حال خوب و بدما تاثیر گذار باشند. بنابراین تاثیر رنگ ها در دکوراسیون و فضایی که در آن زندگی می کنیم اثبات شده و مهم است.

پادکست شماره 2خانه هوشمند آلفا

اما تغییر رنگ دکوراسیون و فضای خانه کار خیلی راحت و آسانی نیست و قطعا نیازمند صرف زمان و هزینه زیادیست. اما این روزها با نصب سیستم هوشمند براحتی می توانید در خانه یا محل کار به راحتی با لمس یک دکمه رنگ فضایی که در آن زندگی می کنید را به صورت موقت تغییر دهید.

قابلیت های برخی از لامپ های هوشمند

بوسیله این لامپ می‌توانید موسیقی مورد علاقه‌ خود را از طریق بلوتوث در خانه یا محل کار خود پخش نمایید و از آن به‌ عنوان یک اسپیکر بهره مند شوید لامپ هوشمند موزیکال دارای یک اسپیکر قابل‌حمل می باشد، که از بلوتوث و یک لامپ LED هوشمند تشکیل ‌شده است.

انرژی موردنیاز برای استفاده از این محصول، از طریق برق شهری در بازه (100 تا 240 ولت) تامین می‌شود. مدل «Playbulb Color» یکی دیگر از محصولات خانواده‌ی «مایپو» است.

برای استفاده از این چراغ، شما به مبدل یا شارژر هیچ نیازی ندارید و کافی است این لامپ هوشمند را به سرپیچ‌ های معمولی خانگی(E26 / E27) و محصولاتی مانند لوستر، آباژور و چراغ‌خواب متصل نمایید.

حداکثر توان مصرفی در لامپ LED این محصول تنها 3 وات بوده و میزان مصرف اسپیکر آن‌ هم فقط 14 وات RMS می‌ باشد. لامپ LED به‌ کار رفته در این محصول دارای فیلتری است که دارای طیف رنگی معادل 16.8 میلیون رنگ می باشد.

این لامپ قابلیت استفاده در سه رنگ قرمز، سبز و آبی را داشته و می‌توانید براساس سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید و از طریق نصب اپلیکیشن بر روی گوشی‌های هوشمند اندروید و محصولات اپل (آیفون، آی پاد، آی پد، آی پد ایر و مینی) امکان کنترل از راه دور این دیوایس، هنگامی که در محدوده‌ 8 تا 10 متری این لامپ هوشمند قرار گرفته و با استفاده از بلوتوث، کنترل پخش موسیقی و نور لامپ را در اختیار داشته باشند.

این نرم‌افزار دارای امکانات مختلفی از جمله تنظیم نور و صدا، ذخیره‌ انرژی، آلارم، تنظیم حالت شب وخواب(Night/Sleep Mode) و آپشن هایی از این قبیل می باشد.

انواع لامپ های هوشمند را بشناسید!

معایب لامپ هوشمند

زمانیکه برای خرید لامپ هوشمند به یک فروشگاه مراجعه کنید، احتمالا با پرسیدن قیمت این لامپ ها شوکه خواهید شد. برای مثال لامپ های هوشمند تک رنگ سفید از 60 هزار تومان به بالا و رنگی از 200 هزارتومان به بالا هستند.

البته خاطرنشان می کنیم که این لامپ ها از طول عمر بسیار بالایی برخوردارند.در کل نه تنها برای لامپ های هوشمند، بلکه تمامی لامپ ها یک میانگین عمر بر روی جعبه شان نوشته شده.

برای مثال لامپ های معمولی عمری در حدود 1000 ساعت تعیین شده است، این بدان معناست که حدود نصف این لامپ ها ممکن است 1000 ساعت و یا بیشتر عمر کنند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان آلفا تماس بگیرید

بررسی رنگ در لامپ های هوشمند

یکی از معروف ترین قابلیت هایی که موجب محبوبیت لامپ هوشمند شده است، قابلیت تغییر رنگ در آن می باشد. بر روی بسیاری از لامپ های هوشمند موجود در بازار عبارت توانایی ایجاد 16 میلیون رنگ یافت می شود.

این عدد برگرفته از سیستم (RGB) Red, Green, Blue می باشد که به معنی قرمز، سبز و آبی است. سیستم یاد شده، یک معیار برای نشان دادن رنگ نمایشگر های کامپیوتر است. یعنی سیستم رنگ این لامپ ها RGB است.

بسیاری از شرکت های تولید کنند لامپ هوشمند به این نتیجه رسیده اند که تمامی مردم هم به لامپ های RGB نیاز ندارند. بنابراین آن ها لامپ های سفید رنگی ساخته اند که توانایی تغییر رنگ نداشته و عبارت “White” و یا “White Ambient” بر روی جعبه آنها حک شده است.

در لامپ های “White” شما نمی توانید رنگ و میزان گرمای رنگ را تغییر دهید. البته می توانید نور آنها را کم نمایید .در لامپ های “White Ambient” نیز نمی توانید رنگ لامپ را تغییر دهید، اما می توانید در دمای رنگ تغییرات ایجاد نمایید.

_______ با ما به اشتراک بگذارید _______

اگر در مورد لامپ هوشمنـــــــــد اطلاعات بیشتری دارید 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *