خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
در چه جاهایی از داکت استفاده می شود؟

نقش داکت های الکتریکی چیست؟

توجه: رعایت موارد زیر هنگام نصب کلیدها الزامی است!

  1. هنگام نصب کلید از تراز بودن قوطی ها و فاصله مناسب قوطی ها از هم اطمینان حاصل شود.
  2. فیوز اصلی برق را هنگام نصب کلید قطع کنید.
  3. هنگام اتصال مصرف‌کننده‌ها، به محدودیت جریان عبوری از کلید توجه نمایید.
  4. هنگام نصب کلید، از پاشیده شدن مستقیم آب روی مکانیزم آن جلوگیری کنید.
  5. جهت نصب صحیح و گردش هوا، از انباشت سیم‌ها در پشت کلید اجتناب فرمایید (لازم به ذکر است می توان برای ایجاد فضای بیشتر پشت قوطی کلید را باز نمود تا سیم ها فضای بیشتری داشته باشند).

مشخصات فنی:

  • ولتاژ کاری: 220 ولت
  • حداکثر جریان عبوری به ازای هر کانال: 5 آمپر
  • توان خروجی: 1100 وات output
  • توان تیپیکال: 3 وات

نحوه نصب:

  1. کلیدهای لمسی آلفا می‌توانند در قوطی‌های استاندارد نصب گردند. هنگام نصب از وجود فضای کافی در داخل قوطی اطمینان حاصل کنید.
  2. شیشه رویی کلید را از مکانیزم کلید جدا کنید. (دقت فرمایید که شیشه ضربه نبیند!)
  3. خروجی سیم‌ های آماده شده را مطابق دیاگرام و توضیحات زیر به ترمینال‌ های مربوطه وصل کنید.
  4. کلید را روی قوطی نصب نمایید.
  5. پنل رویی کلید را نیز نصب کنید.
diagram kilid نقش داکت های الکتریکی چیست؟

توضیحات مربوط به سیم‌کشی و اتصال به ترمینال‌های کلید:

P: فاز تغذیه کلید

N: نول تغذیه کلید

P1: فاز ورودی رله‌ های کلید

L1: فاز مصرف‌کننده شماره 1

L2: فاز مصرف‌کننده شماره 2

L3: فاز مصرف‌کننده شماره 3

L4: فاز مصرف‌کننده شماره 4

A و B: مربوط به پروتکل مدباس

نکته: جهت حفاظت از کلید در برابر بارهایی با خاصیت سلفی و جریان‌ های لحظه‌ای، از اسنابر (Snubber) استفاده نمایید. لازم به ذکر است که اسنابر در برابر نوسانات شبکه توزیع برق، برای کلید لمسی نقش حفاظتی نخواهد داشت.

نحوه نصب اسنابر طبق دیاگرام:

اسنابر بین تمام پل‌ ها به صورت جداگانه (L4, L3, L2, L1) و نول (N) قرار می‌گیرد.

داکت چیست؟

داکت کانالی پلاستیکی است که دارای درب می باشد و به جهت محافظت و انتقال کابل ها از آن استفاده می گردد. از آنجایی که داکت ها معمولا ضد آب نیستند استفاده از داکت تنها در محل های مسقف صورت می گیرد.

همه چیز درباره تاسیسات هوشمند و 4 اجزای اصلی آن

داکت های موجود در بازار انواع مختلفی دارند و نیز دارای کیفیت های متفاوتی می باشند. دسته بندی داکت ها معمولا بر مبنای اندازه های عرضی آنها می باشد.

باس داکت چیست؟

“باس داکت” همانطوری که از نام آن پیداست از دو قسمت اصلی “باس”(Bus) و “داکت”(Duct) تشکیل می شود. “باس” همان شینه مسی یا آلومینیومی هادی جریان برق است که وظیفه انتقال برق را برعهده دارد و “داکت” نیز کانال پیش ساخته الکتریکی است که باس های انرژی، درون آن قرار می گیرند.

نام های دیگر باس داکت، “باسبار ترانکینگ” (Busbar Trunking) و “باس وی” (Busway) هستند که دارای معنا های مشابهی هستند. “ترانکینگ” به معنای کانال پیش ساخته الکتریکی است که جهت هادی گذاری آماده می باشد و این هادی ها می توانند، کابل های مسی یا باسبارهای مسی یا آلومینیومی باشند.

 

چرا از باس داکت استفاده می شود؟

 

کاربرد استفاده از سیستم باس داکت در صنعت برق چیست؟

استفاده از سیستم مدرن باس داکت به جای سیستم سنتی کابل، سینی کابل، نردبان کابل و تابلوهای توزیع ورودی برق در صنایع و کارخانجات جهت برق رسانی به دستگاه های مختلف برقی تک فاز و سه فاز انجام می شود.

در این کاربرد، باس داکت ها جای کابلها، سینی کابلها و نردبان کابلها را می گیرند و جعبه های انشعابی که بر روی بدنه باس داکت در فواصل معین تعبیه می شود، جای تابلوهای توزیع ورودی برق را می گیرند.

در این حالت، در فضای اشغال شده توسط کابلها و زمان و سرعت طراحی، نصب و راه اندازی صرفه جویی قابل توجهی انجام می گردد و مزایای بیشتری از جمله عدم آتش سوزی، عبور آمپراژهای بالاتر، سهولت جابجایی دستگاه ها بدون محدودیت و امکان آسان توسعه آینده سیستم برق رسانی نصیب صنعتگر خواهد گردید. بطور مشابه، جهت سیستم روشنایی کارخانجات از باس داکت های روشنایی نیز استفاده می گردد.

استفاده از سیستم مدرن باس داکت به جای سیستم سنتی کابل و سینی کابل در پست های توزیع برق حد فاصل تابلوی اصلی توزیع برق و ترانسفورماتور قدرت. در این کاربرد، باس داکت ها جای کابل های تک رشته زمینی PVC را می گیرند و اتصال ترانس به تابلو را در کمترین زمان ممکن با سرعت طراحی، نصب و راه اندازی بالا برقرار می نمایند.

آبگرمکن هوشمند شیائومی MIJIA Zero Gas Water

دراین حالت، از حجم زیاد کابل ها به شدت کاسته شده و دیگر نیازی به عبور کابل ها از ترانشه و یا احداث نیم طبقه برای عبور کابل ها نخواهد بود و باس داکت از طریق هوا اتصال ترانس به تابلو را در سطوح فشارضعیف و قوی برقرار می نمایند.

 

باس داکت در چه جاهایی کاربرد دارد؟

 

استفاده از سیستم مدرن باس داکت به جای سیستم سنتی کابل، سینی کابل، نردبان کابل و تابلوهای توزیع ورودی برق در رایزر برق رسان در ساختمان های بلند و نیمه بلند.

در این کاربرد، باس داکت های انتقال و توزیع برق به جای کابل های برق رسان در رایزر ساختمان به صورت عمودی نصب می گردند و در طبقات توسط جعبه های انشعاب برق نصب شده بر روی باس داکت ها، برق مورد نیاز آن طبقه تحویل کابل های برق رسانی خواهد شد، که وظیفه انتقال برق را تا تابلوی توزیع برق واحدها دارند.

درمسیر تابلوی اصلی توزیع برق ساختمان تا رایزر برق رسان هم باس داکت های انتقالی که به صورت افقی نصب می شوند، می توانند جای کابل ها و سینی کابل ها را بگیرند.

کاربرد های فوق جزو مهمترین کاربردهای سیستم مدرن باس داکت در دنیا هستند، که امروزه سودهای سرشاری را از محل صرفه جویی در هزینه ها و زمان نصیب صنعتگران، متخصصین صنعت برق و مصرف کنندگان می نمایند. در زیر انواع باس داکت های مختلف قدرت را مشاهده می نمایید.

 

داکت اسپیلت چیست؟

داکت اسپیلت از دو بخش مجزا شامل یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. در بازار مصرف دو مدل از داکت اسپیلت های اینورتر و غیر اینورتر وجود دارد.

گرید انرژی داکت اسپلیت های غیر اینورتر  Bو گرید انرژی داکت اسپلیت های اینورترA  می باشد. مزیت آنها این است که هزینه برق مصرفی شان است. و دارای کمپرسور دیجیتال می باشند که با تغییر دور موتور این اتفاق می افتد.

آموزش اپلیکیشن آلفا - قسمت اول

یعنی وقتی مصرف کم باشد دور کمپرسور پایین آمده و وقتی که مصرف بالا باشد، دور کمپرسور هم بالا می رود.

به این علت که عمده مصرف برق کمپرسورها در لحظه ی استارت می باشد که آمپر مصرفی شان به شدت در آن زمان بالا می رود، پس وقتی که تعداد استارت ها را کم کنیم، یعنی مصرف برق را هم کم کرده ایم. در کمپرسور دور متغیر این اتفاق به این صورت می افتد که، با یک بار استارت موتور، دور آن به کمترین حد ممکن می رسد و دوباره دور آن بالا می رود و این باعث می شود که مصرف برق پایین تر بیاید.

یکی از عیب های اساسی این روش، عمر کم موتور کومپرسور به علت روشن ماندن مداوم است. ایراد دیگری که بر این روش وارد است، بالا بودن هزینه اولیه آن می باشد. ناکافی بودن تخصص تعمیرکاران و سرویس کاران این دستگاه ها یکی از مشکلات رایج در کشور می باشد.

 

نمونه ای از باس داکت

مزایا و معایب استفاده از داکت اسپیلت چیست؟

  1. مستقل بودن سیستم هر یک از واحدهای ساختمان
  2. هزینه اولیه ارزان و مناسب
  3. شرایط آسان تعمیر و نگهداری سیستم.
  4. طول عمر مناسب دستگاه
  5. دارای شرایط کارکرد آسان

 

از معایب این سیستم می توان به این موارد اشاره نمود:

  1. عدم کنترل سرعت و دمای هوا به صورت منطقه ای بطوریکه دستگاه داخل آپارتمان روشن می شود تمام فضا اعم از سالن و اتاق های خواب هم دما می شوند. با وجود ترموستاتی که در بزرگترین فضا قرار گرفته است، دمای هوا اندازه گیری می شود و این از بزرگترین معایب سیستم داکت اسپلیت است.
  2. مصرف برق آن در مقایسه با مینی چیلر یا چیلر تا حدودی بالاتر می باشد، ولی نسبت به اسپلیت دیواری دارای مصرف برق کمتری می باشد.
  3. در اکثر داکت اسپلیت ها به دلیل نبود فضای مناسب جهت قرارگیری یونیت داخلی (تداخل با رابین کاری) صدای دستگاه آزار دهنده می باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *