خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
ضرورت پیاده سازی شهر هوشمند

آشنایی با زیر ساخت های شهر هوشمند

زندگی در یک شهر هوشمند برای همه ما رویایی و هیجان انگیز است. تصور کنید از لحظه خروج از خانه هوشمند تا زمانی که دوباره به آن جا برمی گردید، همه چیز در سطح شهر تحت یک برنامه دقیق و مشخص پیش می رود و هیچ استرس و دغدغه ای از بابت ترافیک، پارکینگ، قرارهای کاری و خدمات شهری و اداری ندارید. به این ترتیب شما می توانید با خیال راحت کارهای خود را برنامه ریزی کنید و سر وقت به تمام قرارهایتان برسید! در ادامه این مطلب خواهید دید یک شهر هوشمند چه تحول عظیمی در کیفیت زندگی ساکنان آن شهر به وجود می آوردو همچنین با زیرساخت های شهر هوشمند آشنا می شوید که گسترده تر از زیرساخت های خانه هوشمند است.

فهرست مطالب

شهر هوشمند چیست؟

به طور کلی هر منطقه ای که برای ارائه خدمات و حل مشکلات از فناوری استفاده کند، در تعریف شهر هوشمند قرار می گیرد.

در چنین شهرهایی برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات از سنسورهای الکترونیکی استفاده می شود و سپس این اطلاعات برای مدیریت سیستم حمل و نقل، تاسیسات شهری، مدیریت پسماند، کشف جرم، شبکه های تامین انرژی و… در اختیار مدیران شهری قرار می‌گیرد.

یکپارچه سازی این اطلاعات در نهایت باعث صرفه جویی در زمان و انرژی، افزایش سطح رفاه و آسایش شهروندان، افزایش امنیت و کاهش مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

شهر هوشمند و زیرساخت های لازم برای هوشمندسازی ساختمان و ارتقا کیفیت زندگی شهری

 

شهر هوشمند مکانی ممتاز برای توسعه پایدار اقتصادی، صنعتی، اجتماعی است و در آن به مسائلی مانند ترافیک، مصرف انرژی، آلودگی، تخریب سرزمین، به‌روز‌رسانی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های شهری، بر اساس ارتباط و تبادل اطلاعات با هدف بهینه‌سازی فرآیندهای مدیریت شهری پرداخته می‌شود.

از این رو میتوان اذعان داشت که شهر هوشمند دارای زیرمجموعه‌ها، زیرسیستم‌ها و مؤلفه‌های اصلی زندگی مانند، مدیریت هوشمند شهری است.

در این شهرها که بر اساس زیرساخت‌های زندگی الکترونیک طراحی می‌شود، نیازهای افراد به روشی هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا تأمین ‌شده است.

راهنمای انتخاب پروتکل بی سیم لوازم خانگی

مهمترین مصداق شهر هوشمند، سیستم روشنایی شهری است که در تمام شهر موجود بوده و قابلیت کنترل توسط چندین سیستم را داراست.

 

معیارهای اصلی شهر هوشمند

  1.  مدیریت هوشمند (Smart Governance)
  2. شهروند هوشمند (Smart Citizen)
  3. محیط زندگی (Smart Environment) و محل زندگی (Smart Home) هوشمند
  4.  اقتصاد هوشمند (Smart Economy)
  5. حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility)
  6.  انرژی هوشمند (Smart Energy)

چرا شهر هوشمند؟!

براساس آمار های بدست آمده تا سال 2050 حدود 86 % از مردم کشورهای پیشرفته و 64% از مردم کشورهای در حال توسعه ی دنیا، در مناطق شهری ساکن خواهند بود.

از این رو استفاده بهینه و موثر از منابع انرژی در زیر ساخت های شهرهایی که باید پاسخگوی نیازهای انسان مدرن امروز باشند، بسیار اهمیت می یابد.

عوامل زیادی از جمله تغییرات آب و هوایی، بازسازی اقتصادی، حرکت به سمت خرده فروشی ها و سرگرمی های آنلاین، جمعیت مسن، رشد جمعیت شهری و فشارهایی که دولت ها از لحاظ بودجه عمومی دارند، باعث شده تا اهمیت شهر هوشمند برای دولت ها روز به روز بیشتر شود.

 

ویژگی های شهر هوشمند

  • دسترسی آزاد و ایمن به اطلاعات
  • امکان ارائه خدمات عمومی به صورت کارآمد
  • تامین امنیت شهروندان به کمک سیستم های نظارتی و دوربین ها
  • منابع درآمدی مستقل
  • ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات با دستگاه های متصل به شبکه
  • تناسب زیرساخت های اجتماعی با نیازهای شهروندان
  • ایجاد شبکه حمل و نقل کارآمد و برنامه ریزی برای ترافیک

 

شهرهای هوشمند جهان را بشناسید

اگر به دنبال آرمان شهر خود می گردید، بدون شک آن را در میان هوشمندترین شهرهای جهان خواهید یافت. آرمان همه ما زندگی در یک شهر بدون آلودگی، ترافیک، ازدحام، به هم ریختگی و سردرگمی بی پایان است و فقط یک شهر هوشمند است که می تواند به تمام این مشکلات پایان دهد.

به همین منظور یک مرکز علمی معتبر در اسپانیا (IESE) فهرستی از هوشمندترین شهرهای دنیا در سال 2020 را منتشر کرده که شامل شهرهای لندن، نیویورک، پاریس، توکیو، ریکیاویک (پایتخت ایسلند)، کپنهاگ، برلین، آمستردام، سنگاپور و هنگ کنک می شود.

هرآنچه لازم است درباره رله هوشمند بدانید در 5 دقیقه

برای تعیین این رده بندی 7 شاخص: امکان پرداخت از طریق کارت های هوشمند، زمان مسافرت، دوربین های پوشیدنی در سطح شهر، خدمات شهری و امکان گزارش دهی، میزان مشارکت شهروندان، سلامتی و تامین منابع مالی بررسی شده است.

وجود شهرهایی مثل لندن، نیویورک و برلین در این فهرست شاید چندان عجیب نباشد، اما دیدن نام کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل سنگاپور و هنگ کنک که سال های زیادی مستعمره انگلیس و چین بودند و بین کشورهای مختلف دست به دست می شدند، قطعا تامل برانگیز است.

موضوع وقتی جالب می شود که بدانید سنگاپور اولین شهر در جهان است که سیستم تاکسی های بدون راننده را اجرا کرده است.

بیمارستانی که بیشتر کارکنان آن را ربات ها تشکیل می دهند و بزرگ ترین باغ عمودی جهان با امکان فیلتر آلاینده ها، تنظیم دما و جمع آوری باران هم بخش دیگری از امکاناتی است که سطح کیفیت زندگی شهری در سنگاپور را به حد اعلا رسانده است!

آیا ایران سهمی از پروژه شهر هوشمند دارد؟

واقعیت این است که هنوز زیرساخت های شهر هوشمند به صورت درست و اصولی در کشور ما پیاده سازی نشده و مدیران شهری به اهمیت شهر هوشمند پی نبرده اند.

همان طور که تا به اینجا متوجه شدید، ایجاد شبکه اینترنتی قدرتمند، پایه و اساس هوشمندسازی است و فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در توسعه شهری دارند.

این در حالی است که سرعت اینترنت در ایران حتی از متوسط جهانی هم بسیار پایین تر است و ساده ترین امور مثل پیدا کردن پرونده ها و سوابق افراد در سازمان های دولتی هنوز به صورت دستی و با معطلی زیاد انجام می شود.

نبود متولی مشخص برای برنامه ریزی شهر هوشمند، افکار سنتی، محرمانه بودن اطلاعات و مقاومت در برابر تغییر از جمله موانع ایجاد شهر هوشمند در ایران هستند که باید برطرف شوند.

با این حال می توان از شهرهای ارومیه، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز به عنوان نمونه شهرهای هوشمند در ایران نام برد که البته راه زیادی تا پیاده سازی کامل در پیش دارند.

پریز هوشمند و کاربردهای آن در خانه هوشمند

نگاهی به فناوری های شهر هوشمند که هوش از سرتان می برد!

  • روشن شدن هوشمند لامپ های خیابان به محض رسیدن ماشین ها و افراد به منطقه
  • ارسال اطلاعات به رانندگان در هنگام پارک خودرو از طریق سنسورهای مخصوص
  • بسته بندی و انتقال هوشمند زباله های شهری به کانال های هوشمند زیرزمینی و جداسازی و بازیافت آن ها
  • جاده های شارژکننده خودروهای الکتریکی
  • اتصال حسگر مکانی به دوچرخه های شهری و امکان رهگیری آن ها
  • سیستم آبیاری هوشمند فضای سبز شهری با قابلیت سنجش رطوبت خاک
  • سیستم تخمین زمان رسیدن اتوبوس بعدی
  • تشخیص آمبولانس ها توسط چراغ راهنمایی و اصلاح مسیر حرکت آن ها در سریع ترین زمان ممکن
  • امکان استفاده از گوشی هوشمند به جای گواهی نامه رانندگی و کارت شناسایی شهروندان

 

جمع بندی

آن چیزی که یک شهر معمولی را از شهر هوشمند متمایز می کند، استفاده از فناوری برای بهبود کیفیت زندگی شهری است. کاهش مصرف انرژی، بهبود خدمات اجتماعی، کاهش ضایعات، تسهیل حمل و نقل و کاهش ازدحام هم از جمله مهمترین اهداف شهر هوشمند است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *