خانه هوشمند به سبک آلفا!

۳۴۲۳۲ـ۰۱۳

با ما تماس بگیرید

خانه هوشمند به سبک آلفا!

با ما تماس بگیرید
بیمارستان هوشمند

چرا هوشمند سازی بیمارستان در عصر امروز یک امر ضروری است؟!

یکی از بزرگترین مشکلات در بیمارستان ها معطلی بیش از حد بیماران به دلیل نبود تخت خالی یا حضور نداشتن پزشک مربوطه است که باعث فشار مضاعف بر بیمار می شود. اما با روی کار آمدن بیمارستان هوشمند دیگر خبری از این معطلی ها نخواهد بود و به کمک تخت بیمارستانی هوشمند و سایر تجهیزات پزشکی هوشمند خدمات در سریع ترین زمان ممکن به افراد ارائه خواهد شد.

البته مزایای بیمارستان هوشمند تنها به این مورد خلاصه نمی شود و قابلیت های دیگری از جمله ذخیره اطلاعات بیماران از زمان تشخیص بیماری تا تجویز دارو به صورت الکترونیکی، کاهش هزینه خدمات بیمارستانی، افزایش سطح ایمنی بیمارستان، کاهش خطاهای انسانی، کاهش مصرف انرژی، امکان طبابت از راه دور و استفاده بهینه از منابع انسانی را نیز به همراه دارد.

فهرست مطالب

آیا کنترل هوشمند بیمارستان به چالش انرژی در جهان پایان می دهد؟!

کنترل هوشمند بیمارستان ها رویکرد جدیدی است که منجر به بهینه سازی در مصرف انرژی می گردد. با بررسي فضاهاي مختلف بيمارستاني از منظر نيازمندي به كنترل هوشمند و شناسايي روش ها، تجهيزات و پروتكل­ هاي مناسب جهت مانيتورينگ و هوشمندسازي بیمارستان انجام می پذیرد.

بیمارستان هوشمند چیست؟

از امکانات هوشمندسازی مراکز درمانی می توان به بررسی فاکتورهایی چون دقت، سرعت و اطمینان در حوزه درماني و همچنین توجه به آسیب­ پذیری سیستم بهداشتی و درمانی از خطاهای انسانی، مديريت هوشمند و اتوماسیون اين مراکز در تامين امنيت و آسایش بيماران، استفاده از نور طبيعي در فضاهاي درماني، صرفه جويي در مصرف انرژي و كنترل مناسب دما، رطوبت و كيفيت هوا، که نقش موثری داشته و مدیریت اموال، پرسنل، بیماران و تجهیزات در قالب یک سیستم یکپارچه بیمارستان هوشمند اشاره کرد.

 

بر اساس بررسی های انجام شده حدود 20 درصد مصرف انرژي كاهش می یابد كه  این میزان تاثيرات قابل توجه­ اي در كاهش هزينه­ هاي تاسيساتي جاري و آتي بيمارستان هوشمند را در بر می گیرد.

 

کنترل هوشمند بیمارستان با سیستم خانه هوشمند آلفا

چالش محدوديت منابع انرژي، يكي از مهمترين موضوعات مطرح در دنيا بوده و امروزه این امر آشکار است که، تامين نيازهاي جوامع مدرن تنها با استفاده از منابع انرژي سنتي، امكان­ پذير نمي باشد. بر اساس تحقيقات انجام شده در اين زمينه، مي­ توان دريافت که ميزان مصرف انرژی در نیم قرن گذشته به طور سرسام­ آوری افزایش یافته است؛

سنسور حرکتی چیست و چگونه کار می‌کند؟ بررسی 3 مزیت آن

به همین علت کشورهای مصرف­ کننده ­ی انرژی، برای صرفه­ جویی و استفاده بهينه از انرژی­ های موجود و همچنين جایگزینی انرژی­ های جدید، گام برداشته ­اند. در اين راستا، مسئله مهم ديگر در این جوامع، دستيابي به حداكثر آرامش، رفاه، و امنيت در محل زندگی و كار با صرف حداقل هزينه مي­ باشد.

 

کارشناسان آلفا آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. برای دریافت مشاوره رایگان و انتقادات و پیشنهادات به ما در تماس باشید. 34232-013

 

سیستم­ های کنترل هوشمند ساختمان در حدود سال­ 1990 میلادی به تدریج و به شكل استاندارد، پا به عرصه ظهور نهادند. دلايل عمده این امر، افزایش بهای انرژی، افزایش جمعیت و نیاز مبرم به کنترل مصرف انرژی در ساختمان بوده است. تا قبل از قرن جدید میلادی اكثر شرکت ­های مطرح، ازپروتکل­ های خاص خود جهت مديريت هوشمند ساختمان­­ ها استفاده می­ کردند، که این امر به دلیل ماهیت محدود پروژه­ های هوشمندسازی در آن برهه ­ی زمانی بوده است.

پس از این دوره و بوجود آمدن پروتکل ­های فراوان جهت استفاده در خانه هوشمند و گسترش هوشمندسازی ساختمان­ ها، جهت سهولت در توسعه­ ی اين سيستم، کاهش هزینه­ ها و بالا رفتن راندمان در پروژه­ ها­، تصمیم بر آن شد که یک سری استاندارد مشخص جهت مديريت هوشمند ساختمان ایجاد گردد .

روش هاي مختلف كنترل هوشمند بیمارستان در یک نگاه

بطورکلی مدیریت هوشمندانه انرژی، با اهداف بهينه سازي مصرف انرژي و به منظور افزايش سطح رفاه، آسايش، زيبايي و دكوراسيون، ايمني، دسترسي سريع، افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات آن ها و در مجموع در جهت خدمت رسانی بهتر صورت می پذیرد. در این تحقیق سیستم های مختلف الکتریکی و مکانیکی انواع بیمارستان ها که توسط سیستم هوشمند، کنترل و مانیتورینگ می شوند، مورد بررسی قرار گرفته، اما تنها سیستم روشنایی و تهویه ی مطبوع بیمارستان هوشمند مباحث مورد ملاحظه در این زمینه هستند.

کاربرد سیستم هوشمند در بیمارستان ها

با توجه به مساحت، محل و نوع بیمارستان می توان کنترل هوشمند بیمارستان را در سطوح مختلف مدیریت کرد. زمینه هايی که در بیمارستان هوشمند پیاده می شوند، بسیار متنوع اند. هر طراح با توجه به تجربه ی خود در زمینه کنترل هوشمند به بخشی از سيستم، توجه بیشتری معطوف می دارد. از طرف دیگر با توجه به نیاز هر بهره بردار که مسایل امنیتی، انرژی، محیط زیست و… برایش مهم تر باشد، روش کار متفاوت می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مهمترین کاربری ها و مواردی که در مدیریت هوشمند بیمارستان ها از نظر بهینه سازی مصرف انرژی و هزینه ی اقتصادی توجیه پذیرتر هستند، شامل موارد زیر می باشند:

آشنایی کامل با انواع دیمر و بررسی 4 کاربرد اصلی این دیمرها

امکانات بیمارستان هوشمند که آینده پزشکی را متحول می کند

کنترل هوشمند بیمارستان ها و تنظیم روشنایی

  • روشن و خاموش کردن چراغ ها
  • کنترل میزان روشنایی چراغ ها (کاهش یا افزایش نور هر لامپ) در برخی از فضاها مانند بخش های مراقبت های ویژه
  • کنترل مرکزی برای سیستم روشنایی
  • کنترل زمانی به منظور زمان بندی روشن بودن چراغ ها
  • روشن و خاموش کردن چراغ ها بر اساس روز و شب
  • تشخیص میزان و شدت روشنایی به کمک حسگرها در بیمارستان هوشمند
  • روشنایی اضطراری که روشن کردن تمامی چراغ ها در وقت اضطراری نظیر زلزله و … را شامل می شود.

کنترل هوشمند بیمارستان و پرده برقی

  • کنترل زمان بندی شده ی پرده ها
  • کنترل وابسته به شرایط آب و هوایی؛ که بسته به آب و هوای مه آلود، بارانی و یا وزش باد، پرده ها را مي توان کنترل كرد.
  • بازگشت به وضعیت اولیه و از پیش برنامه ریزی شده
  • کنترل وابسته به موقعیت خورشید؛ که بسته به زاویه ی تابش خورشید، نور را بطور مناسب متمایل می کند تا از شدت تابش مستقیم نور بکاهد.
  • کنترل مرکزی پرده ها در بیمارستان هوشمند
  • محافظت در برابر نور خورشید؛ تنظیم پرده ها

کنترل هوشمند بیمارستان و تهویه مطبوع

  • مانیتورینگ خطاهای احتمالی سیستم های HVAC
  • کنترل وابسته به وضعیت پنجره، بدین معنا که با توجه به میزان باز یا بسته بودن پنجره، سیستم های تهویه ی مطبوع فعالیت خود را تنظیم می نمایند.

کنترل هوشمند بیمارستان و مدیریت امنیت

  • کنترل هوشمند دوربین مداربسته
  • کنترل تردد در محیط های مجاز و غیرمجاز به کمک حسگرهای حضور و غیره
  • کنترل دسترسی به مکان های خاص ( اتاق های عمل و …) و یا ابزارهای مختلف به کمک حسگرهای مختلف نظیر: اثر انگشت، اسکن قرنیه و غیره
  • کنترل سیستم های نمایشگر
  • کنترل نمایشگرهای LCD برای سنسورها یا سوئیچ ها
  • کنترل پانل های نمایشگر با هوشمندسازی بیمارستان
  • کنترل سیستم آنتن مرکزی و توزیع سیگنال
  • کنترل سیستم ویدئو کنفرانس برای اتاق جلسات
  • کنترل سیستم ویدئو کنفرانس برای اتاق عمل
همه چیز درباره درب هوشمند و تفاوت های آن با درب معمولی + معرفی 3 نوع درب هوشمند

کنترل بیمارستان هوشمند و هوشمندسازی مرکزی ساختمان در 4 گام

  • یکپارچه سازی سیستم های تاسیسات الکتریکی؛ عملیات منطقی پیچیده که بسته به هر شرایط امکان برنامه ریزی برای کاری خاص وجود داشته باشد.
  • کنترل زمان بندی شده برای چراغها و …در فرایند هوشمند سازی بیمارستان
  • عملیات کلی و بزرگ مقیاس؛ بدین معنا که بتوان یک سری از کارهای لازم را بعنوان یک کار بزرگتر تعریف کرد و همه ی آن عملیات کنترلی کوچک به ترتیب و بصورت خودکار اجرا شوند.
  • جمع آوری اطلاعات به کمک حسگرها از نقاط مختلف پروژه

در نتیجه؛ با توجه به اینکه بخش عمده ای از انرژی در ساختمان های عمومی برای ایجاد روشنایی به کار می رود، به همین منظور با کنترل این بخش می توان تا حد زیادی از هدر رفتن انرژی به ویژه در بیمارستان هوشمند جلوگیری کرد. كنترل و فرمان چراغهاي روشنايي بايستي با توجه به صرفه جويي در مصرف انرژي انجام شود، به گونه اي كه در هنگام روز كه روشنايي با استفاده از نور روز تامين مي گردد، روشنايي مصنوعي قطع و يا به حداقل برسد .

6 مورد از تجهیزات نوین در بیمارستان های آینده که شما را حیرت زده می کند!

  1. ژل ضد خونریزی که زخم را پوشانده و خون را لخته می کند
  2. تبدیل ادرار به سلول های مغز!
  3. لباس زیر الکتریکی برای جلوگیری از زخم بستر
  4. پرینتر چاپ استخوان با همان ویژگی های استخوان طبیعی!
  5. واکسن گرده گل
  6. ارسال ریزروبوت ها به داخل بدن و تشخیص و درمان بیماری ها

جمع بندی

اگر پیشرفت ها در حوزه پزشکی با همین سرعت ادامه یابد، احتمالا بسیاری از روش های درمانی فعلی منسوخ می شوند و به تاریخ می پیوندند! حتی ممکن است در معماری هوشمند بیمارستان دیگر جایی برای پرستار و پزشک نباشد و همه کارها توسط ربات ها و هوش مصنوعی انجام شود.

البته نمی توان هرگز این نکته را نادیده گرفت که هوش مصنوعی قادر نیست جایگزین احساسات و عواطف انسانی گردد و یک ربات ابدا نمی تواند مانند یک پرستارِ دلسوز، التیام بخش دردهای جسم و روح بیماران باشد. اما به هر حال برای ارتقای سطح زندگی و حل چالش های پزشکی چاره ای جز هوشمندسازی بیمارستان و پذیرش تکنولوژی های نوین نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *